Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
paddelnisse

beslå seglet

Rekommendera Poster

Jag har på nya båten(ny för oss)snör lik i masten,det vållar mig stora bekymmer att beslå seglet runt bommen-allt ligger på däck och blir som en stor rul,är det någon som känner igen sig och har någon god ide ?
Jag funderar på ett kapell som funkar med och som lazy jacks eller så blir det med travare så seglet sitter fast och går att stäcka på bomen Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Travare är ett enkelt och billigt sätt att lösa problemet. Kostar inte många hundralappar. Jag gick till en snäll segelmakare och betalade bara för materiel och fick låna hans hålpipor mm. Det är verkligen ett lyft...

MVH Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Travare är ju ett sätt att få en stor som är enklare att hissa och även beslå, men jag skulle föreslå att behålla repliket om det går. Du får bättre form i seglet om det inte ursprungligen är sytt för travare vilket är osannolikt om det sitter ett replik där. Den minut det tar att rulla ihop storseglet (inte runt bommen utan runt halshornet) kan man väl tåla? När seglet är rullat så tar man antingen bort det från bommen och stuvar det någonstans, eller så fäster man det med nårga väl placerade stroppar uppepå bommen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Paddelnisse!

 

Det finns en genialiskt enkel lösning numera.

Köp små plastgubbar som är en sorts travare som passar innne i likrännan i masten. Man syr fast dem direkt på repliket och vips så har du löst problemet.

 

Jag köpte mina i USA men de finns numera i Sverige. De ser ut som en liten miniprinskorv, en cylinder med diam ca12-14 mm och ca 20-25 mm lång med halvklotformade ändar/gavlar. Mitt på sitter en rostfri trådbygel som sticker ut ur likrännan. Man syr fast den mot seglets replik. Se bara till att du sätter den ala på samma sida om du inte kan få dem att sitta mitt på liket.

Fungerar görbra.

Lycka till och paddla på Nisse!

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver kalman är såvitt jag förstår helt vanliga storsegeltravare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att storen står bättre med replik,jag tycker det står skitdåligt hur jag en gör?

Hur syr man i travare då-kan man göra det själv? fick även tippset att banka dit rostfria öljetter,då gäller det att man kan få den försa över 1revet annars så blir det väl galetRynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte kolla vad en segelmakare ska ha för att fixa till det - tar de en tusing kan det ju vara värt det? Du får garantier och kunskapen från en som vet vad man ska göra - meckar du dit öljetterna fel kan du ju sabba seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...