johnez 0 Postad 23 April , 2008 Hej! Jag har en hitachi generator som det är fel på diodplattan på enligt en el-verkstad. Vad kan det kosta att byta den? Fick ett pris på 1000-1500 kr tycker det låter dyrt.. En nya generator kostar ju från 800-900 och uppåt. Kan detta fel uppstå av den externa laddningsrelät? Generator sitter på en yanmar, har för mig att jag hört att generatorerna till saab 9000 i slutet av 1990 passar till yanmar ysb motorerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aron2 0 Postad 23 April , 2008 Hej! Är inte så haj på generatorer men kan en del om elektronik. Diodplattan borde vara likriktaren även kallad graetzbrygga. Om det är dom som är trasiga så borde inte matrialet kosta mer en några tior. Men så är det som alltid arbetet som kostar. Men är man lite händig så borde man kunna byta dom själv om det nu är det som är diodplattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 24 April , 2008 Hej Enligt ett annat seglarforum skall Mazda bilar ha hitachi genertorer som skall passa. Enklast är nog att ta med sig generatorn till en bilskrot och se ifall de har en likadan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 24 April , 2008 Jag valde att reparera bla pga att den är inkapslad till skillnad mot generatorer i bilar vad jag vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 25 April , 2008 Kolla skillnaden på en marinkonverterad generator och en vanlig, du kommer att bli förb. Jämför priserna och tänk vad dessa plastbitar kostar att tillverka. Man blåser oss så länge det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 April , 2008 Du gör ju som du vill, men... Det är ju en diselmotor, så kvittar väl lika.. finns ju inga explosiva ångor som nån eventuell gnista kan antända (till skillnad från bensinare) ? Alternators that are being installed on inboard gasoline engines must be certified to meet Coast Guard requirements for ignition protection. http://www.arcomarine.com/xhtml/Tech Marine Alternator tips.pdf Diesel fuel will not ignite by a spark, while gasoline has a flashpoint of -45 degrees (below zero), diesel fuel has a flashpoint of 125 degrees. This means that at 45 below zero gasoline will give off enough vapors to ignite while diesel fuel will not produce enough to ignite until it reaches the temperature of 125 degrees. The much higher flashpoint of diesel fuel makes it a much safer fuel to use in boats. http://www.limarinesurveyor.com/serv05.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser