Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Teddeh

Hitta vattenlinjen på ny båt?

Rekommendera Poster

Är det någon har som har tips på hur man kan hitta vattenlinjen på en ny båt utan att lägga i den?

 

Jag har precis fått hem min nya båt, en Sea Ray 250 Amberjack 2006. Den har dock aldrig varit bottenmålad, så jag vet inte exakt var vattenlinjen går.

 

Jag hade tänkt att kanske kunna bottenmåla utan att lägga i den först, men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Eftersom man kan få fabriksnya båtar bottenmålade vid leverans, måste det ju finnas mått, mallar eller dylikt? På en del nya båtar är vattenlinjen ristad i gelcoaten men inte på denna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det båten du har i avataren? Isf kan du nog lugnt måla allt under dekoren längst ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i manualen till båen? Det kan stå där hur vattenlinjen ligger och hur man mäter. Står i alla fall i handboken till min båt (det är dock ingen Sea Ray).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen det? När man ser båten från sidan så ser det ut som om dekoren drar uppåt i fören.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inget i manualen om var vattenlinjen går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att hitta foton på en likadan båt som ligger i vettnet. Då får du ett bra mått att gå efter. Så fick jag göra på min Sea Ray

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är långt ifrån säker, men dekoren ser ut att sitta ganska långt ner. Kanske blir lurad av vinkeln på bilden också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips!

Jag har även kontaktat Sea Rays webbsupport för att se om de kan lösa problemet. De kanske har mallar ellr dyl.

Jag återkommer när jag fått svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter...

 

Amberjacken är grym. Grattis.

post-23063-1394235433,0586_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAD HAR DU GJORT MED MIN BÅT!?!

Skämt åtsido, grymt snyggt. Jag var inne och tittade i din sjöbod på bilderna och är mycket imponerad. Du har lagt ett par timmar på detta va?

Själv är man nu som sagt ägare till en nästan ny (-06, gått 56 timmar) 250 Amberjack. Känns helrätt även fast jag inte ens sjösatt än. Den är lite längre men framför allt bredare än 230:n, så den blir förhoppningsvis lite stabilare i sidled.

Om du kommer till Göteborg någon gång, slå en signal...

//Fredrik

 



Senast ändrad av Teddeh | 21 april 2008 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket.

Har lagt ner ca 400 timmar under vinter/vår. Sjösatte i lördags och den gick grymt bra. Ska uppdatera fotoalbumet så ska du få se allt jag gjort. Du kan se lite i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=187219

Kommer jag till Göteborg (Beror på väder och vind) Så hör jag av mig.

Lycka till med nya båten.

Nu ska inte jag förstöra din tråd mer.. = )

Hörs.

David



Senast ändrad av davahl | 21 april 2008 | 12:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Sea Rays support nu. Fick både anvisningar och bild på ritning med utmärkt och uppmätt vattenlinje.

 

Tack för hjälpen alla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...