Pakik 0 Postad 20 April , 2008 Har en Alfa 24 med aluminiumskrov och hade tänkt bygga mig en badbrygga i rostfritt. Gissar att ALU inte gillar RF, så frågan lyder: Hur ska badbryggan fästas för att det inte ska bli korrision pga de olika metallerna? MVH: /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 21 April , 2008 Antingen isolera du den rostfria bryggan från skrovet med nylonbrickor (testa med multimeter) eller bygger du bryggan i aluminium. /Phil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 21 April , 2008 Tackar så mycket för svaret!!! okej! låter inte så farligt! Var kan man tänkas få tag i dessa brickor månne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 23 April , 2008 finns sortiment lådor på biltema artikel nr.86-705 pris 79:90. Annars kan man klippa eller stansa ut bitar av gamla plastdunkar typ spolvätska.//Jocke ps. Välkommen i Alfa klubben såg att du kommit med. ds. Senast ändrad av Tjingeling | 23 april 2008 | 23:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 23 April , 2008 Varför skulle aluminium och rostfritt strula? Drev brukar vara av aluminium och sen är skruvarna av rostfritt. Bara för att ta ett exempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 23 April , 2008 Jädrigt bra kommentar har faktiskt inte tänkt på det men du har ju helt rätt! Annars är man lite skeptiskt till att blanda metaller i framförallt saltvatten, är det desutom ström inblandat kan det gå väldigt fel väldigt fort. Den minst ädla metallen brukar bli uppäten av den ädlare, och aluminium är trots sitt pris långt i från ädel, och blir därför uppäten. Varför det inte blir så i aqua dreven vet jag inte, nog för att det kan ärga lite men ingen fara, kanske special aluminium vem vet? //Jocke Senast ändrad av Tjingeling | 23 april 2008 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 23 April , 2008 Den smällen tar offeranoden av zink el. dyl. på drevet. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 24 April , 2008 Som jag har förstått det korroderar aluminiumen visst, men att oxid-skiktet blir tätt och skyddar ganska bra mot fortsatt korrosion. Däremot kan det ställa till stora problem t.ex för att kristallerna låser skruvar i sina gängor, vilket är en ofta återkommande fråga på forumen. Men hade jag aluminiumskrov skulle jag vara lite försiktig, jobbigt om det började bli skadat ikring hålen. Isolera är nog bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser