Gå till innehåll
onsdag 01 maj 2024
Gäst Mariage

Lite om bottenfärg

Rekommendera Poster

Gäst Mariage

Förbjudna bottenfärger används än

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2019409

Svårt vara miljövänlig båtägare

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=414769

Engelsk rapport, efter viss undersökning

http://www.sail-world.com/cruisingaus/index.cfm?nid=28929

Sxk rapport tidigare, från kryssarklubbens debattsida

Alternativfärgernas miljöeffekter oroar   Här svarar Erik Björn-Rasmussen, som är projektledare för Kryssarklubbens båtbottenprojekt, på insändaren från Conny Nordström. Jag håller med. Diskussionen kring båtbottenfärger har med tiden fått allt fler inslag av Kafkaliknande obegriplighet. En finstämd satir, som i ditt inlägg, kan då vara ett verksamt medel att skildra det obegripliga. Egentligen skall man låta en satir stå för sig själv. Men jag är rädd att den ansvariga myndigheten då skulle missa poängen. Bäst alltså att kommentera ditt inlägg.

Jag börjar i slutet. Självklart skall vi båtägare blanda oss i. I synnerhet i den politik som handlar om marin miljö. Det är ju främst vi som njuter av det rena friska havets alla kvaliteter.

När Kryssarklubben 2004 sjösatte Projekt Båtbottnar var det många som tvivlade på att det skulle kunna göra någon skillnad. De flesta av oss anser att vi inte på något sätt kan påverka en myndighet. I synnerhet inte Kemikalieinspektionen.

Publiken på det stora seminarium på båtmässan i Stockholm mars 2005 fick också mycket riktigt klart för sig att Kemikalieinspektionens generaldirektör dels tagit mycket illa vid sig, dels aldrig någonsin skulle tillåta koppar i båtbottenfärger i Östersjön. Detta alldeles oavsett om EU skulle komma att godkänna koppar som antifoulingmedel. Detta framgår med all önskvärd tydlighet av videon från seminariet som du finner här (Real Player).

Självklart står det stora tonnaget för de överväldigande största kopparmålade ytorna i Östersjön. Men eftersom metallen koppar utgör basen i det effektivaste och minst miljöskadliga antipåväxtmedlet behöver vi inte oroa oss varken för det stora tonnaget eller för våra fritidsbåtar.

Koppareffekten uppnås genom att metallen korroderar i kontakt med havsvatten och bildar ett ytterst tunt så kallat biostatiskt skikt av kopparjoner. I detta skikt, men bara där, kan ingenting växa. Men bara några millimeter utanför trivs och frodas både växter och skaldjur. Vad vi däremot bör oroa oss för är de så kallade alternativfärgerna som med andra kemiska medel skall hålla påväxt borta. Ingen vet vilka av dessa ämnen som är miljöfarliga.

Kemikalieinspektionen har i sitt tillståndsarbete bara konstaterat att de i vart fall inte innehåller koppar och därmed godkänt deras användning. Om vi till äventyrs i sommar i sittbrunnen eller i höst på varvet börjar prata om påväxt av båtbottnar står det troligen klart för allt fler: Koppar är inte problemet utan en del av lösningen. Alltså inget vi bör oroa oss för. Kanske till och med Kemikalieinspektionen så småningom kommer att instämma i detta.

ERIK BJÖRN-RASMUSSEN
Projektledare båtbottenprojektet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Tyvärr är det väl så att så länge det finns båtbottenfärger som inte är tillräckligt effektiva för att hålla båtarna rena så finns det ALLTID de som gör på sitt eget sätt (läs, bryter mot lagen) för att göra som de vill ändå.

Det finns de som köper en tub med kopparpasta som de sedan tvättar ur fettet för att sedan hälla kopparpulvret i färgen för att göra den skarpare.

Det finns de som häller i blyersättningsmedel (för tvåtaktmotorer) i färgen.

Det finns säkert de som har lagrat på sig den gamla tennbaserade färgen oxå.

 

För dessa människor hjälper föga förbud.

Ett sätt kanske vore att miljöskyddsnämnden gör besök i marinorna på våren för att på plats se vad Svensson använder för färger, eller kanske rent av tar prover för analys?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt kanske vore att miljöskyddsnämnden gör besök i marinorna på våren för att på plats se vad Svensson använder för färger, eller kanske rent av tar prover för analys?

- Jo, det är nog enda sättet att få stopp på dessa. Gör lite kontroller!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kemikalieinspektionen har också konstaterat att man måste göra kontroller i en rapport.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns bevisen för att koppar i den form och mängd som används i bottenfärger är skadlig för det marina livet?

Idag tillåts (på Västkusten) bottenfärg med låg kopparhalt men som är självpolerande och släpper ut en hel del av den koppar som finns i färgen.

De förbjudna alternativen är mer stabila och släpper inte ut så mycket. De färgerna behöver man sällan måla om botten emedans de tillåtna måste målas om varje år.

Sjukt eller?

 

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl godkända färger med mer än 40% koppar. Hur mycket vill du ha?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma som Norge får använda. De färgerna fungerar på västkusten.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Jag är en riktigt amatör på detta. Men jag har några funderingar kring detta.

Erik Björn-Rasmuesn liksom andra som förordar kopparfärger nämner bara att den låga koncenrationen kopparföreningar i den fria stora vattenmassan i östersjön inte är ett problem. Det må vara helt riktigt. Men är det inte så att det i första hand är höjda koncentrationen av kopparföreningar i sjöbotten i naturhamnar och småbåtshamnar och andra relativt grunda områden som är problemet? Sjöbotten i de grunda vattnen är viktigt för att fiskar och andra djur ska kunna överleva och reproduceras. Det är i de grunda områdena som det mesta livet under ytan finns. Det är i alla fall det jag hört från biologer.

Jag kan bara hålla mig till mina skolkunskaper och kommer till att det vart fall inte är helt orimligit att koppar i bottensediment skulle kunna skapa problem.

Om det är höga halter av fasta kopparföreningar i t.ex. ett bottensedimentlager så blir det också ett tunt vattenskikt med höga koncentrationer med kopparföreningar i vattnet i bottensedimentet och nära dess yta. Blir det då inte (på samma sätt som nära båtbotten) en ogästvänlig miljö för småkryp som lever i och på sjöbotten?

Vänliga hälsningar

Mats



Senast ändrad av Pierina | 24 april 2008 | 07:07



Senast ändrad av Pierina | 24 april 2008 | 07:07



Senast ändrad av Pierina | 24 april 2008 | 08:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...