Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Ringhede

Men vad ska båtkörkortet lösa???

Rekommendera Poster

Jag är för ett båtkörkort, eller i vart fall något som bevisar att du har någon kunskap och kompetens för att framföra en båt som vid felhantering (pga av okunskap) kan utsätta dig själv som förare, medpassagerar samt andra i fara.  Har också en övertygelse av att man man med obligatorisk kunskapsinhämtning stävjar ex buskörning.

Såg att brand ombord är en vanligt olycksorsak, varför inte ha brandsäkerhet (hantering vid tankning/ säkerhetskontroller kring gasol) som en ubildningsdel i en obligatorisk båtkurs.  Nu har jag sagt min mening och har inga fler argument än alla som redan givits i denna samt alla andra trådar i just detta ämne

Tycker som flera påpekat att ämnet liksom är uttömt och det tenderar till att bli en rundgång av samma argument om och om igen. Tonen i denna tråd upplever jag inte resonerande.  Det blir istället ett opstinat skyttegravskrig där andra laget ska överbevisa det andra laget om man så ska banka in sin åsikt i skallen på dem.

 Desibell jag försöker vara objektiv men giller heller inte ditt sätt att  klappa andra på huvudet, en klassisk härskarteknik, (lille, lille vän, Svara nu kära JA-sägare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord: Du är FÖR att vi ska följa sjölagen och sjötrafikföreskriften, precis som vi gör idag! Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar Ja! (Dock lite osäker på just det där ordet precis, då både lagen och föreskriften liksom alla andra lagar och föreskrivter ständigt i detaljerna behöver revideras.) Skillnaden i åsikt låg i att jag anser att det vore bra med någon form av obligatorisk utbildningn och prov i ex. säkerhet ombord, navigering, väjningsregler etc.

Märk distinktionen att jag inte nödvändigtvis försvarar alla delar i liggande förslag (har inte läst det i sin helhet, är heller ingen expert i ämnet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJ Jag glömde visst citationstecken kring ordet 'försvara'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det finns redan idag en utbildning som vi kan använda för ändamålet, förarbeviset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sett någon annan i denna tråd, som uttryckt sig negativt över att jag tyckte det var onödigt att starta ytterligare en...? Tja, jag uttryckte mig väl en aning negativt härovan!

65 inlägg och 471 visningar i tråden på två dagar betyder väl att tråden har ett visst berättigande och intresserar många. Dina inlägg i den här tråden har verkligen fått mig att fundera över ja-sägarnas ställningstagande, hur många vettiga argument för ett båtkörkort har Du gett i den här tråden? 



Senast ändrad av Rovarn | 13 april 2008 | 10:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådens syfte var för att besvara vad som ska lösas med ett körkort, inte om man är för eller emot.

 

De som bråkar här är troligtvis lika hänsynslösa till sjöss med eller utan körkort.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker fortsätta OT, trots Ringhedes inlägg.

Nehej är det en härskarteknik!?Skrattande Ja du har så rätt -Självklart är det det!

Klappar dock bara dem på huvudet som jag tycker förtjänar det. Gör man sitt första inlägg i en tråd och säger till mig - & andra som fortfarande finner ett nöje i att diskutera en fråga - att hålla käften. Så blir man klappad.

Fortfarande ingen - vad jag ser - som är emot en generell kunskapshöjning. Men den går att lösa på andra sätt.

Brand lyfter du, håller med behövs mer insatser där (tex säkerhetsbesiktning), men körkort nej.

Tycker man ett ämne är uttömt slutar man kommentera i det. Man kan inte kräva att andra ska sluta. Vad är problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?

Mitt svar på ditt tidigare inlägg handlade enbart om att oavsett om du inte känner till gällande lagstiftning undgår du inte straff. Det är alltså inte hållbart att hävda att det visste jag inte. Du är alltid skyldig att veta/följa gällande lag. Var och ens ansvar att skaffa nödvändig kunskap.



Senast ändrad av Desibelle | 13 april 2008 | 23:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker som sagt inte förlänga det här. Ser att du redan har fått svar av Rövarn. Kan ju vara bra att läsa reaktionerna på ens inlägg, innan man häver ur sig sakerSkrattande



Senast ändrad av Desibelle | 13 april 2008 | 11:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oerhört pinsamt inlägg... för DIG.

Tillför gärna diskussionen i denna tråd med ett vettigt inlägg till debatten om båtkörkort istället för att förstöra denna tråd med enbart OFF TOPIC inlägg!

Tack på förhand

Pjuss å kjam Kyss Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar jag är en av dem som bråkarOskyldig? Men jag är inte hänsynslös till sjöss, utan snarare tvärtom (är överdrivet hänsynstagande till framförallt seglare pga att de i mina ögon är rätt oberäkneliga)Cool.

Din grundfrågeställning är trots allt rätt dubbel, så den leder ofrånkomligen till en diskussion. Alla har inte ditt facit. Jag tycker nog att Du redan har fått svar från andra i tråden.

Men vad körkortet ska leda till - i mitt perspektiv - är jätteenkelt. Steg 1 är registrering (kommer vara nödvändigt pga gränslandet 10/15), steg 2 är skatteintäkter (båtskatt/registreringsskatt/etc etc) som blir de naturliga stegen att införa efter ett körkort. 

Registrering & skatt är betydligt hetare frågor än ett körkort (som är ett rent initialt taktiskt drag). Skatterna kommer också att behövas till den kommande utökade övervakningen och administartionen. En ökad övervakning kommer att behövas pga att körkortet ej kommer ge önskad effekt. I ett kort perspektiv ger också detta x-antal fler a-tillfällen i utbildningsföretagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det statistiska underlaget i din första länk är tillräckligt för att dra några slutsatser om en ökning av olyckorna, det redovisas endast fyra år tillbaka och då kan man visst få uppfattningen av en dramatisk ökning. Men ser man på den här tabellen över antalet allvarligt skadade och döda i båtolyckor perioden 1994 till 2006 ser man att skadestatistiken är relativt konstant under dessa 13 åren. Notera även att det har blivit mycket bättre sedan 1974 då det omkom 120 personer, om just 1974 var ett svart år eller om nivån generellt låg så högt på den tiden framgår tyvärr inte.

Lite längre ner i den tabellen ser man också åldersfördelningen bland skadade och omkomna, kraftig överrepresentation i de ålderspann som med liggande förslag är undantagna kravet! Det går naturligtvis inte att dra några slutsatser av den statistiken heller, men nog är det knepigt att de som toppar statistiken och kanske är de som mest behöver utbildas, skall vara undantagna kravet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer vattenskotrar räknas automatiskt som motorbåtar så att det även för dem krävs båtkörkort? Och nästa stilla undran, kommer vi då ha två båtkörkorts skolor, en för vattenskoter förare och en för oss andra? Man bara undrar hur de har tänkt (om de har tänkt alls)...

Tycker du att det här är absolut det enda sättet att göra det på? Att tvinga den stora massan av folk till skolbänkarna, de som redan kan framföra sina båtar på ett säkert sätt och redan besitter den kunskap som behövs (är helt övertygad av att de flesta har den kunskapen, motbevisa gärna!).

NEJ tack, jag är emot kollektiv bestraffning bara för att ett fåtal korkskallar inte sköter sig!

Förbannade förmyndarmentalitet är vad det är med båtkörkort!



Senast ändrad av Spax | 14 april 2008 | 08:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...