Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025
Carlf

Torskfiske/bulefiske hur kan det vara tilllåtet ?

Rekommendera Poster

Hej

Har sett lite på uppdraggranskning om torskfiske och blir riktigt förbannad på hur det kan vara lagligt att PILKA upp torsken medans den leker, då honorna är fulla med rom. Med andra ord så blir det utfiskat väldigt snabbt. Kan man inte fota alla som går ut och fiskar, eller på något bra sätt förstöra för dem, köpa 200-båt......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte sett programmet, men det är en djävulsk skillnad på att PILKA upp en Torsk och att RYCKFISKA upp den. När man pilkar använder man ett blänke i änden på linan för att locka fram en hungrig fisk som då hugger och förhoppningsvis fastnar på kroken, ryckfiske är något helt annat. Min uppfattning är att sportfiskare pilkar och avarter ryckfiskar, och avarterna ska bort! Trist om så är fallet, att sportfiskare blandas i hop med dessa ryckfiskare, eller om programmet fått en vinkling som kan få det att se ut så, för trots allt händer det någon gång även vid pilkfiske att en fisk kan felkrokas men sällan i någon större utsträckning.

Sen tycker jag Du går lite väl hårt åt, även om ryckfisket bedrivs av avskum så är det fortfarande tillåtet för yrkesfisket att mer eller mindra dammsuga stora områden där lekfisken håller till, vilket är ett långt mycket större problem än ryckfisket!

Finns programmet ute på nätet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Nej där har du lite fel Rövarn, dom damsuger inte där torsken har sin lekplats och skulle dom gå över en romfylld hona så fastnar dom inte i näten som har mindre maskor. Hon fastnar inte alltså. Nu säger jag inte att yrkesfisket är bra, många gånger skulle man vilja att även de tog större ansvar. Men precis som du säger, så måste rovfisket stoppas och att avarterna som kallar sig sportfiskare fast knappt vet vad det är. Dom skulle överhuvudtaget inte få äta fisk ens. Sportfiskare tar ansvar och det visar sig genom all den nyreproduktion och omsorg som görs genom uppfödning av fisk som finns. Hoppas att ni såg att man hittat en helt ny sort öring i hälsingland. Ja ny är den inte utan en av gammal stam som egentligen inte längre finns. De har nu startat ett projekt att öka den stammen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle dom gå över en romfylld hona så fastnar dom inte i näten som har mindre maskor

Hur menar Du nu? Om en trål har mindre maskor så tas inte romstinna honor???

Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Jo om dom trålar så tar dom allt, jag menade näten som ligger ute. Lite snabbt skrivet kanske, men fiskarna har även nät liggandes ute. Sedan i all iver fattade jag inte hur han menade själv fiskarn som intervjuades i programmet, när han sa att maskorna gör att de stora stinna fiskarna simmar runt och glider ur näten när de dras upp. Det får man nog se med skepsis, inte för att jag tror att man släpper i honorna om man fångar någon. Sedan så säljsdet  ju torskrom på burk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag svarar trots inlägget är gjort under seglarsnack.Tungan

Vi får skilja på pilka och rycka. Pilkar gör man för att få fisken att hugga betet. Rycker görs för att kroka en fisk som inte är på hugget utan råkar befinna där pirken finns.

Först och främst vill jag poängtera att det är skillnad på sådana som kallar sig sportfiskare och sådana som i verkligheter är sportfiskare/fritidsfiskare. För en sportfiskare/fritidsfiskare är inte fångstmängden den avgörande faktorn utan helhetsintrycket av att vara ute i naturen och fiska. Och så finns det människor vilka drivs av fångstbegäret till den grad att fångsten är den allena drivande känslan och bortser från fångstsätt, ekologiska förutsättningar samt humanitet.

Vidare så skall man nog vara lite försikig när man tar emot den så kallade ekonomiska faktadelen av i detta fallet bulefisket kontra yrkesfiskaren, då tänker jag i första hand på inkomst/utgift för båt och besättning. Bulebåten har en skeppare ombord, får in 20x 300 = 6000kronor per 7 timmars tur. Intäkterna räcker troligen för både drift av båt samt lön till skepparen. Medan yrkesfiskaren denna turen fick in omkring 60 torsk, lite platfisk samt något annat har jag för mig. Yrkesfiskaren har båt, utrustning, skeppare samt (vad jag uppfattade) två mans besättning. I min tankevärd är ekvationen sämre än Ebberöds bank. Det var den ekonomiska sidan.

När det gäller att hushålla med våra gemensamma naturresurser. Verkar vi inte ha kommit längre än vad näsan räcker. Bara jag får så skiter jag i ifall det blir kvar något åt andra verkar vara en gångbar paroll. Likaså verkar etik och moral inte stå högt i kurs varken hos dem som som bulefiskar eller upplåter sina fartyg för dyligt ändamål. Eller så har man inte tänkt tanken utan varit helt förblindade av fångandet/den ekonomika vinningen.  

Jag hoppas, trots skönhetsfel i reportaget att först och främst sportfiskarna med bestämdhet fördömer det så kallade bulefisket och aktivit arbetar mot fiskeriverket (eller vad nu den statliga myndighten heter) för att få till stånd ett fiskeförbud mot lekande torsk i deras kvarvarande vatten. skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattar tanken med programmet med det var väldigt vinklat och okunskapen av fiske lös med sin närvaro... De släpper ner sina enorma pilkar och börjar rycka för att krocka torsken

Herregud...

Tyngden av pilk är ju enbart för att strömmen i sundet är kraftig och att kunna ha kontakt med pilken så man känner hugget på pilken. En annan anledning är för att vara först ner och locka tills sig fisken snabbast! Visst kör folk med valkrok eller hajkrokar så är det ju uppenbart

Att dra alla över en kant som fiskar torsk i sundet och kalla den för ryckfiskare är rent ut sagt löjligt!

Hur ser man på lekfisket på Gädda eller Gös? Det är väl lika illa oavsett?

Det togs 50 torskar på båten med en snittvikt på ca 2-3 kg och 7 av dem var felkrokade så vinklingen att allas felkrokas är pinsamt vinklad! Man ser ju även att de filmar samman fisksekvens flera gånger.

Är trots allt helt nöjd med förbudet och hoppas att det blir ett förbud på ALLT torskfiske även för yrkesfiskare likt gaphalsen i gårdagensprogram som redovisade en kass fångst! Enligt fiskeriverket kastas det ju im flera hundra ton fisk i havet varje år pga att kvoten är för låg.

Är folk så naiva att de tror att det var sportfiskarna eller ryckfiskarna som tömde kattegatt och Östersjön?

Senast ändrad av Idlehandz | 10 april 2008 | 15:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är repriser på programet.

SVT24 10/4, SVT1 10/4, SVT1 12/4 och SVT24 14/4, samt på SVT’s webb-tv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Nej jag tror inte folk i allmänhet är naiva när det gäller slakt, för det var precis vad det va. Nu kallar inte jag de som var med på båten för sportfiskare. Blanda inte in sportfiskare i sammanhanget, för riktiga sportfiskare tar ansvar.

Sedan för att citera sgs på fendern som fyllde i lite fakta.

Enig det var bedrövligt att se och framförallt höra den tidigare ordförandet i sportfiskeförbundet. Det märkliga är att folk inte själva kan ta ansvar utan att det skall behövas förbud och regler även för självklarheter.
Visste ni att varje torkhona lägger ca 4 mio ägg och att det teoretisk behövs därmed bara 20 honor för att klara återväxten i östra Östersjön och ca 10 i västra, men barn dödligheten är ju stor.
sgs

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra men vi måste nog få med danskarna med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Jag tror inte att det räcker. Man kommer att kalla fisket något annat också är det full fart igen. Enda möjligheten att se till att fisket inte fortgår,  kanske är ett totalstopp för fiske under den aktuella tiden inom de specifika områdena. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...