lyran 0 Postad 7 April , 2008 Har lite funderingar på att skaffa ett elverk till båten. Min första tanke är att köpa ett billigt och ha det som nödlösning om strömmen tar slut... Frågan är dock hur mkt effekt ett sådant måste ge för att laddaren i båten ska kunna ladda? /llyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 7 April , 2008 1000 W bör räcka, men jag råder dej att inte köpa ett billigt elverk utan satsa på ett med inverterteknik. Ett billigt elverk ger så dålig ström att det förstör elektroniska apparater som kopplas in. Har själv förstört en TV på det sättet, även en elektronisk batteriladdare kan ta skada. //bebr Senast ändrad av bebr | 07 april 2008 | 21:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 April , 2008 Läs den här tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=213586&highlight=elverk Jag har usel erfarenhet av kineserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luxah 0 Postad 7 April , 2008 Det går att andvända sig av ett så kallat nät-filter (koatar inte många kronor) så kan man andvända billigare elverk med sämre kvalité, utan att behöva oroa sig för strömpeakar som dödar elektronisk utrusning. Men självklart är ju rekomendationen att köpa ett lite dyrare elverk av bättre kalité. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 8 April , 2008 Det verkar ju som att de billigare varianterna är rena skräpet! Nog bäst at gå upp lite i pris för att få något som håller lite bättre. Men Ni som kan det här... Jag gillar inte solpaneler, de passar inte riktigt på min nuvarande båt å dessutom är de fula och inte så himla effektiva, MEN.... jag så den här: http://www.tradera.com/SOLAR_PANEL_battery_charger_batteri_lader_solar_power-auktion-62279754 Om man hade en sådan som man pluggade in medans man ligger ute... skulle den fungera föratt få lite laddning? //Lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 8 April , 2008 Det står inte någon effekt men jag tycker den ser liten ut. //bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 8 April , 2008 Jo, det står Output power 1,5W @ 17,5V. Med andra ord 0,085A som bäst, kanske lämpligt för att underhållsladda ett batteri lite när båten/bilen inte används men inte tillräckligt för något mer än det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 8 April , 2008 Förlåt jag är visst blind! 1,5 W duger inte till nånting, dessutom gäller detta värde förmodligen vid full sol och optimal vinkel på panelen. Jag har en Silva vikbar solpanel som ger 4,75W vid gynnsammaste förhållande, går just precis att ladda mobiltelefonen med. //bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser