Gå till innehåll
söndag 12 juli 2026
Albin5

Micore 550 GTX

Rekommendera Poster

Hej

Skall köpa båt. Är en familj på 2 vuxna och tre barn 5-10 år. Vi skall ha båten i en insjö. Har tittat på en Micore 550 GTX med mitt pulpet. På den sitter en 60 HK Suzuki 4T. Är detta en bra kombination? Vi vill kunna bada, fiska samt åka skidor, dra tub m.m.

MVH Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var med och gjorde 50h servicen på en Mincore 550 med Yamaha 50hp och fick äran att sjösätta och lägga till.

Den lilla bit jag körde (ensam) tycker jag den gick bra och hade lagom power men 2vuxna och 3 barn vettetusan. Jag skulle hällst provkört innan köp och ska du dra vattenskidor blir jag nog skeptisk. Men som sagt prova, ta med hela familjen så att du känner vad den pallar.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderad motor på den är 50-100 hk. Då ligger 60 hk i det lägre intervallet. Det borde det fungera ganska bra, men fick jag välja så skulle det bli minst 70 hk (har en del erfarenheter av liknande fall).

Särskilt med tanke på storleken på familjen, belastningen och användningen. Annars tror jag att det är en väldigt bra båt.

MVH

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suzuki DF60 har stor cylindervolym för att vara en 60 hk utombordare. Den har därför bra ork. Jag gissar att det kommer att funka ganska bra även om Suzuku DF70 hade varit lite bättre. Nackdelen med DF60 är att den är ganska tung, över 150 kg.

Tror jag har nåt test på DF60 om du är intresserad.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo

Test av DF60 mottages tacksamt. Någon mer som vet om Micore 550 är en bra båt. Hur går den i sjön? Är ju svensktillverkad (Lidköping) och jag såg den på mässan i GBG. Verkar fin i plasten. En bekant har en 550 med sidokonsol som han är nöjd med. Någon med erfarenhet av 550 med mittkonsol?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...