Gå till innehåll
onsdag 17 december 2025
Badhusparken

Motorbyte

Rekommendera Poster

Hej.

Har lite funderingar angående kylningen av vår båtmotor, har en del erfarenhet av bilar men båtar är helt nytt för mig och ber därför om lite goda råd.

Skaffade för en tid sedan en 7x2,5 meters kabin-plåtbåt med ett Mercruiser 470 drev.

Har nu installerat en BMW 6:a Turbodiesel, (TDS motorn på 143 hk från -95 som sitter i bla 5 serien).

Det jag undrar över är huruvida man skall gå till väga med kylningen för att undvika motorskador.

Tänkte köra med slutet system. Vi har en kyllimpa som drevet pumpar mot sen genom limpan och ut i avgaserna. Jag har även installerat oljekylare med egen fläkt som suger luft genom kylaren ut genom ett utblås bak på båten,.

Som extra kylning har vi en kylmantel med vattenkylning på avgassystemet samt en extra fläkt som jag tänkte skulle blåsa över avgassidan och ut genom utblåset bak för att få cirkulation på luften kring motorn som kommer att sitta rätt isolerat till.Blir ett kapslat utrymme med ljudisolering,  vi kommer att ha flera tempmätare men jag oroar mig för toppen framförallt. Det är ju ingen gjutjärnstopp direkt..

Motorn har lättmetallinsug och topp, är inte marinanpassad förrutom att vi tänkte köra med marintermostat,

Tror ni att det kommer att fungera eller behövs fler åtgärder?  vad bör man tänka på i övrigt?

En annan fråga är om ni tror att jag behöver ljuddämpare?, har bara turbon och ett rakt rör ner mot drevet nu.

båten kommer att gå i sötvatten, svensk insjö om det har nån betydelse.

Tacksam för svar,

Med vänlig hälsning

Samuel Norman

post-10001325-1394235370,2453_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värmeväxlaren du kallar kyllimpa? Är den riktigt dimensionerad bör inte kylningen vara något problem. Men varför luftkyld oljekylare? Du har ju massor med vatten att kyla med. Marintermostat är väl säkrare om man är osäker på kylningens kapacitet. Annars

är en av fördelarna med färskvattenkylning, att man kan köra med en högre motortemp

vilket är bättre för motorn ur slitagesynpunkt. Någon ljuddämpare behövs inte om du kör

ut avgaserna genom drevet. Det finns inga drevmotorer, som kör ut avgaserna genom

drevet, som har ljuddämpare. Vad som är viktigt är att turbon sitter tillräckligt högt över

vattenlinjen, så att vatten inte kan komma in bakvägen. Om den sitter för lågt måste

man montera en så kallad riser, som fungerar som vattenlås. Räkna inte med att allt

kommer att fungera från början. Det blir säkert en del modifieringar efter första prov-

körningen. Sen är det ju drevets utväxling som kan ställa till problem. Man ska ju kunna

hitta en propeller som passar.       

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja det är värmeväxlaren jag kallar för kyllimpa, bifogar en bild på hur den ser ut, ej min på bilden men identisk värmeväxlare och expansionskärl. Anledningen till att det blev en luftkyld oljekylare var av den anledningen att det satt en sådan i bilen som vi skruvade ur motorn ur, så det blev en billig lösning att bara montera en elfläkt på den. 

Men jag förstår att en vattenkyld oljekylare är mer effektiv. Vi försöker dock hålla kostnaderna nere (både jag och min andre delägare i båten pluggar numera) men man vill ju absolut inte låta snålheten bidra visheten.  

Är sugen på att behålla originaltermostaten för att skona motorn lite. samt att man får en mer effektiv maskin, skulle det gå utan marintermostat?

en annan fråga jag har är om man skulle vilja ha exempelvis vattenkylt avgassystem eller oljekylare etc. skall man då ansluta dessa innan värmeväxlaren med vattnet från drevet. finns ingen risk att man stryper flödet och får sämre cirkulation gemom värmeväxlaren som är viktig ur motorns kylningskylpunkt,  skall man ha ett externt system med egen pump?

En annan sak jag undrar över är Powertrim på drevet. den elmotorn och pumpen var riktigt trötta och bortom all räddning. vi håller nu på att spekulera att använda motorns remdrivna servopump och hanske köra elventiler. deplacementmässigt vet jag inte om det behövs strypning?.  finns det några tillfällen då man vill höj/sänka drevet och motorn är avslagen?

tack för bra synpunkter och råd!

Med vänlig hälsning

Badhusparken

post-10001325-1394235370,7192_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant att få del av den väntande provkörningen har själv en BMW med samma maskin som jag har funderat hur den skulle funka i en båt för den är lågt byggd så den tar inte så mycket plats.se till att chippa den innan så du får kraften tidigare.skulle va roligt om du la in en  bild på motorn nu när den är intallerad.

Mvh Illern 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljekylaren kan nog sitta var som helst i sjövattenkretsen.

Hur har ni tänkt göra med avgassystemet. Har ni ett mantlat avgasgrenrör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej. vi har byggt ett mantlat avgasrör, åtminstonde sista delen är mantlad., ca 40 cm långt rör med nipplar på ca 10 mm dia som vi tänkte ansluta i kretsen. är lite fundersam om vi stryper returvattnet om vi sätter den sist innan vattnet åker ner mot drevet.

Finns det risk att man får sämre cirkulation från drevet och runt om man har en något grannare dimension på kylmanteln till avagasröret?, jag inbillar mig att vi får en bättre genomströmning om vi inte ansluter den i samma krets. funderar på ett externt system för denna avgaskylning.

har även funderat på att linda mjuka kopparrör kring röret alldeles efter turbon, för att få lite kyla där. då den utvecklar en hel del värme, vad tros om det?. eller är det bättre att ha någon form av kallvattentank med kylflänsar samt en fläkt som blåser den kalla luften över avgassidan och turbon?

bifogar en bild på installationen, detta är i ett mycket tidigt skede, vi har nu satt värmeväxlaren under motorns befintliga fläkt. monterat ihop turbons trycksida med insuget. samt dragit allt vatten utom avgaskylningen. bränsle, el etc. vi har även byggt ett stativ med en rejäl elfläkt som kommer att blåsa över avgassidan och bak genom ett utblås.

kommer att sitta ljudsiolerande skivor både över och framför.

vad tror ni om värmeutvecklingen. vilka åtgärder behövs?

med vänlig hälsning

Badhusparken

post-10001325-1394235371,4005_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...