penta 10 Postad 1 Maj , 2004 hej är här någon som provat deras propar o hur funkar dom funkar det bra med dom olika instälningar på stigningarna tacksam för svar o komentar på dessa för har funderat på att köpa en för min motor varvar för mycket mvh joakim ps köper järna en beg av någon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 1 Maj , 2004 Jag har aldrig haft någon men jag har hört att dom ska vara bra. Det verkar bra att man kan ställa in stigningen så att man kan få det optimala av motorn och även sänka bensinkostnaden. Något som annat som är bra är att man kan byta varje blad. Då behöver man inte betala flera tusen för att köpa en ny propeller. Fast att kanske bara ett blad är sönder. Ett nytt blad till en propulse kostar ju bara några hundralappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 1 Maj , 2004 Jag hade en på min gamla båt. Jag hade en stor motor på en lätt båt så den varvade ju såklart. Med största stigning på propulsen ökade också maxfarten med nästan 2 knop och båten blev mycket stabilare. Kolla bara så att största stigningen på propulsen verkligen är större än din nuvarande stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 2 Maj , 2004 Jag har en Propulse på min Mercury 50hp, fungerar hur bra som helst. Stigningen är ställd för bra acc, då båten används till wakeboard. Har inte provat med någon annan stigning än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskarn Postad 2 Maj , 2004 har ingen egen erfarenhet av propulse men fått höra att de inte funkar jättebra på större motorer med många hk, bladen kan flexa och det är ju inte bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 2 Maj , 2004 flexa?? :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 2 Maj , 2004 hej på er alla tyvär så vet jag inte vilken stigning jag har på den gamla prop en med den varvar 5500 varv vid 33knop o den skall varva 5200 det är en vp 70hk mvh joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fiskarn Postad 2 Maj , 2004 Jo, bladen kan flexa. De tål visst inte att sitta på en kraftig motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RillE 8 Postad 3 Maj , 2004 jag har en på min Evenrude 70hp funkar fin fint, problemet är att om man åker mycket så tröttar man ut bladen, och de ger med sig, allts de går sänder utan anledning. Men det har hänt en gång för mig under de 3år som jag har haft den men snackade med en fiske guid som också hade en, och han sa de att det händer ibland,(han är ju ute så gott som varje dag) men som sagt det händer. Och då går det ju snabbt att montera ett nytt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talent_Youth 0 Postad 3 Maj , 2004 Kontentan av inläggen är att om man är en fritidsbåtägare med ett normalt sjöfarande under vår-sommar-höst så kan man med fördel köpa propulse. Vilket jag nu lär göra! Hälsningar //TY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser