sigge_1 51 Postad 10 Februari , 2008 Hej, finns här någon som vet vad man behöver för att rigga en bohusjulle i storleksordningen runt 6m? Längd på mast och storlek på segel. Allt bör vara tidsenligt. Vet någon även var man kan få tag på dylikt? Har du kanske en rigg liggande i garaget som tillhör något liknande? Observera att den i huvudsak kommer att användas någon gång för nöjes skull, om det passar klockrent till båten eller inte spelar ingen roll, kan bara vara gott att nöjessegla någon gång då och då. Alla tips och förslag mottas tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 11 Februari , 2008 En ganska stor julle..ser fin ut. Fast snobbranden är inte direkt typiskt för båttypen. Du kanske skall kontakta Tôllar o Seiel i Sotenäs. Eller eventuellt Tommy från Kungshamn eller Smoegen som är medlemmar i det här forumet. Dom vet en del om riggning av jullar. Senast ändrad av StigH | 11 februari 2008 | 08:36 Senast ändrad av StigH | 11 februari 2008 | 08:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Februari , 2008 Hej.Vet en del on bohusjullar,har sytt segel till ganska många under 30-år. Kontakta mej gärna på telefon 0304-672 736 0705-13 85 29 Fin båt dessutom. HÄLSNINGAR HARALD. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 51 Postad 11 Februari , 2008 Tackar för svaren hittills, båten på bilden är dock inte min, den är snarlik men däckad en liten bit därfram. Båten det skall vara till är inte min den heller utan min svärfars, han håller till i Mollösund. Han ville ha hjälp med att undersöka det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 11 Februari , 2008 Masten på en bohusjôlle har som regel lika längd som båten, storseglet får du sedan anpassa efter båtens form och fason, focken likaså. Finns säkert tumregler att gå efter , tyvärr inget jag har i huvet i skrivande stund. Men du vill troligen inte ha ett alltför stort segel utav praktiska skäl när du seglar. Different Design på smögen har sytt en del till medlemmar i TôS. Ha´ t pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 12 Februari , 2008 jag tror dessa herrar har startat ett eget forum för gamla båtar oxå har adressen till det i min andra dator tyvärr men om dom läser detta så lägger dom nog ut en länk åt dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 12 Februari , 2008 http://bugangen.forum24.se/bugangen.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ambjorn1 0 Postad 22 Mars , 2008 Hej jag har en med som väntar på vård och rigg tittade just på www.kungsjullen.se om den går att köpa lös eller passar vet ej. Mvh Ambjörn1........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 16 Juni , 2008 Hôlles geck de? feck de rigga jôel? Här e ett kort togget å Stig, de e noggre jôllar legganes ve Sippans bu på fesketangen, Jôel närmast kamera e min Karin... Ha´ t sô pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Juni , 2008 Jag hittade denna sida på internet när jag i helgen febrilt försökte kolla omriggningen av en segelbåt som jag har ett visst intresse att köpa. http://www.resurs.folkbildning.net/ds07/sysegel/forutsattningar_stor.htm#Material tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser