aoe1 0 Postad 4 Februari , 2008 var hittar man information om främmande vatten? Tidvatten, ström, väder, vind osv. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 4 Februari , 2008 Vilka vatten? Längs europas västkust lämpligen Reed´ s Nautical Almanac I Medelhavet har Imray en Mediterranian Almanac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aoe1 0 Postad 4 Februari , 2008 inga specifika vatten, men hur tar man reda på vilka böcker som gäller för vilka vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 5 Februari , 2008 Man kan fråga här eller på andra forum. Men att rabbla upp alla pilots för hela världen blir jobbigt om nu ens någon vet det. Om du seriöst funderar på att långsegla, kan man gå med i OSK (Oceanseglarklubben) och få en del info. Du kan surfa runt på bokförlaget Imray´ s site, de publicerar det mesta inom pilots och liknande. Ett alternativ är att köpa CD´ n Virtual Passage Planner, där finns statistik för väder och sjögång över hela världen. Globala tidvattentabeller finns nog inte, utan man får skaffa lokala eller samlingar för vissa områden, t.ex ovannämda Reed´ s för Europa. Många navigations/sjökortsprogram för dator har tidvatten- och strömtabeller i sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aoe1 0 Postad 5 Februari , 2008 Det gäller att vara duktig på engelska antar att alla dessa informationskällor är på exempelvis engelska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 19 Februari , 2008 Jo, engelska är nog en förutsättning för att kunna ta till sig informationen. Men bli inte avskräckt om du inte är så duktig i engelska just nu. du förstår mer än vad du tror. Men ladda även upp med ett lexikon vid sidan av för att slå upp de svåraste orden. du behöver inte förstå allt ordagrant. Oftast räcker det med att förstå sammanhanget. Är det något som intresserar dig särskilt så ta hjälp av lexikonet. Besök även www.noonsite.com det är ett forum för långseglare skapat Jimmy Cornell en van långseglare. Han har även givit ut en del böcker i ämnet. Hans senaste, som finns på noonsite, är kanonbra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2008 Jag är ganska dålig på engelska själv. Brukar använda denna sida från KTG, när det är ord som jag inte förstår. http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.html tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 20 Februari , 2008 Jag kan skicka till dig ett programm på tidvatten ( världen) om du vill och jag har pilotchart, där du ser generalt vind och ström på hella världen också, inte så bra för att seglar mellan Stocholm och lubeck. mail adress bara. Annars det finns specifika lokala kartor time after time för ström i engleska kanal, white et solen etc. Om det är på general information mellan swerige och carahibien via espagnen, portugal etc du kan fråga mig (Poppea) jag kan (kanske) hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser