Hans-Uno 0 Postad 31 Januari , 2008 De flesta har Seldén rigg men det lär finnas även Vertech. Någon som vet skillnaden? Är Vertech en föregångare eller...?Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans-Uno 0 Postad 31 Januari , 2008 Jag kan möjligen ha förväxlat Vertech med Reckmann, om så vad är skillnaden mot Seldén? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flippe 0 Postad 4 Februari , 2008 Så vitt jag vet är Vertec ett rullsegel med genomgående stående lattor med från Lundh Segel. Jag har en Beneteau med rullmast och den masten kommer från Red Label tidigare Z-spar tror jag. Skillnaden jag vet om är att selden de sista åren har anpassat sina rullmast till segel med stående lattor genom att göra större spår i masten där seglet rullas ut och in. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 1 Postad 4 Februari , 2008 http://www.lundhsails.se/index2.html Lundh sails hade patent på Verteck segel i mångaår. De är med stående lattor du får då en rygg på storseglet som vanliga rullstorar inte har och därför större yta. Rullmaster finns av många olika fabrikat. Reckman är en mastyp som Bla Svanbåtar använde förr. Vad jag vet så är det väldigt tunga master. Senast ändrad av nirilli | 04 februari 2008 | 13:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans-Uno 0 Postad 4 Februari , 2008 Tack för informationen. Någon som vet när rullstor började komma på fritidsbåtar. Var Seldén först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 6 Februari , 2008 Bild: En enkel variant för mindre båtar. Inverterat sprisegel. Rullsystem; Plastimos minsta. Mast; tunnt (3-4 min) aluminium rakt standard indutrirör, standardlängd 5 meter, pris 700 kr (2006). Gångjärnsbeslag för enkel fällning. Vantnålar i självväxt ene (uppfinning från vikingatiden) för enkel å snabb vantspänning. Vant ren Dynema 3-4mm.Mastförstag; rostfri vajer med vantskruv, och ledad skiva upptill för att kunna spänna rullprofilen. Backstag; ren dynema 3-4 mm som spänns/snabbskot; special-trapetsråtta. Idé/koncept;eget. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 6 Februari , 2008 Konstruktören Fredrik Ljungström var nog först i Sverige med sin rullmast med dubbelsegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser