Gå till innehåll
söndag 15 juni 2025
sandgrund

vilken bottenfärg kan man köpa?

Rekommendera Poster

Eftersom jag inte vill lägga några onödiga pengar på en dyr bottenfärg så undrar jag vad som skiljer dom olika.  Jag åker endast i sötvatten men eftersom båten redan är bottenmålad så tänkte jag fortsätta måla på varje år. Var på ÖB idag och såg att dom sålde bottenfärg för 140 kr/0,75l. Vad skiljer den färg som kostar 300 eller 400 kr/l.?
Eftersom jag inte behöver skyddet mot saltvattnet så är ju inte den egenskapen viktig men jag undrar vad som annars skiljer? En viktig sak måste ju vara att färgen blir så slät som möjligt för att minska motståndet i vatnet.. Skiljer denna förmåga mellan dom olika färgerna tro??  
Vore gött om någon kunde reda ut detta lite. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men nu e jag saken som så att båten redan är bottenmålad och jag känner inte för att ställa mig och skrapa ren den helt. östersjön kommer aldrig att bli aktuellt med min lilla båt, jag håller till i vänern och det räcker bra.. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns ju lite olika typer av bottenfärg men du skall ha en som är tillåten i insjö.

Såg i en annan tråd att du hade en Uttern 4700.

Kolla lite mer t ex i Metodboken, Bottenfärg här:

http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp

Där finns en del info om t ex:

Inledning

Hur ska jag veta om den nya bottenfärgen går att måla på den gamla?

Välj rätt bottenfärg

Behandlingsprogram

Så får du bäst resultat

Hur mycket bottenfärg går åt

Tips och råd

Förutsatt att du kan måla med en hård bottenfärg (t ex Lago Racing II) så är det nog bäst i ditt fall med hård bottenfärg eftersom du håller till i injö där det i stort sett inte blir nån beväxtning. Polerande bottenfärg släpper ju lite färg och för snabbgående båtar är det också bättre med hård båttenfärg. Även för båtar man har på trailer är hård bottenfärg att föredra (ifall du har din båt på trailer).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 januari 2008 | 18:45

post-1495-1394235323,7508_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! ÖB:s bottenfärg är bra.Jag har använt den i ett par år och är mycket nöjd,inte en havstulpan efter förra säsongen. Pratade med en annan som också använder deras färg

han är också helnöjd.Tidigare har jag använt dyra mäkesfärger till dubbla priset. Dom har varit mycket sämre. Det är den svarta färgen jag använt.

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nice där fanns det mycket instressant att läsa, tackar bossee!
oki jo det var ÖBs svarta färg jag kikade på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade Jula's botten färg som var hälften så billig som Hempel och andra märken, men det gör jag inte om. Har aldrig haft så mycket på botten och fick skipa bort allt på våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm ja det stod väl inte på burken vad jag såg, den hette marin bottenfärg. Hård bottenfärg verkar ju vara det som gäller för min del kan jag konstatera efter att läst i guiden.  Frågan är väl var man får tag i sådan bottenfärg, den kanske är dyrare? men då kanske jag inte behöver måla varje år..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore bra om någon hos ÖB kunde tala om vad deras  färg innehåller och vilket skydd den kan ge. Har också kollat på ÖB och konstaterat att de har billig bottenfärg. Så här har ÖB möjlighet att sälja mer om vi båtägare bara får veta hur den verkar och fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo öbs färg är ju klart intressant om det skulle visa sig vara en hård färg som jag är ute efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...