Gå till innehåll
lördag 14 mars 2026
mrsas

Ja har en Ockelbo C18 utombordare vilken hk ska jag ha till båten?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Ockelbo C18 som är en utombordare och undrar vilken hk jag kan välja mellan. Jag behöver inte ha en så snabb motor utan nöjer mig så att båten planar ut och går i marshtakt. Jag hadde tidigare en mercury thunderbolt med 85 hk men den är slut och behöver en ny motor.

Frågan är hur mycket hk kan jag välja mellan. Fönderade på att sätta en motor på 30hk men då vete katten om båten planar ut i vattnet och då kanske det går åt mer bensin och motorn får jobba lite för mycket.

Hoppas att någon på forumet kan tipsa mig en lämplig hk till min ockelbo C18

Vänliga hälsningar

Christian

Senast ändrad av mrsas | 12 januari 2008 | 23:41

post-10000284-1394235314,7893_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

30 hk blir för lite. Du lär inte komma upp i planing ens utan minsta last och med 1 pers ombord.

Båten är ju i alla fall 5,6 x 2,05 med vikt 620 kg (torrvikt utan motor osv).

60 hk är nog minimum du bör ha, men hellre 70 hk.

90 hk lär funka bra också.

Antar du funderar på en 2-taktare.

Yamaha 70-90 hk 2-takt blir nog bra på den båten. Eller nåt annat fabrikat du föredrar. Välj inte för gammal motor för då kanske du sitter där med trasig motor snart igen.

Funderar du på 4-takt så kolla på Yamaha F60, Mercury 60 4-takt, kanske Suzuki DF60 el DF70 men de är betydligt tyngre än de andra 60 hk 4-takt.

Yamaha har en hyfsat lätt F80 4-takt men jag skulle nog hålla mig till utombordare med en vikt runt 110-120 kg i första hand.

Ju fler ni skall åka i båten destå större anledning att välja större motor, kommer snabbare upp i planing, väl uppe i planing behöver motorn ej varva så för att hålla båten kvar i lämplig marshfart. Bullrar mindre och drar faktiskt mindre bensin då den inte behöver varva så (en mindre motor som får jobba hårdare på högre varv vid motsvarande fart).

Sitter det nån skylt på båten som anger max antal hk?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 januari 2008 | 00:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte tycker att din 85 hästars Mercury är för stark tror jag du får svårt att nöja dej med mindre effekt, 18 fot och 85 hk är ju knappast övermotoriserat. Vi kan väl låtsas att 90 hästar är lagom att satsa på. Troligen marschar du obehindrat runt 20 knop och när andan faller på kan du säkert toppa nära 30.. Det är bara irriterande att ha för liten maskin och jag tror du nog glömma allt under 70 hästar.

Beroende på hur du resonerar om investeringskostnad, miljövänlighet och bränsleförbrukning står du i huvudsak inför två val. Antingen väljer du en ny eller nästan ny 4-taktare eller direktinsprutad 2-taktare, dyr, snål och hyfsat miljövänlig. Ratar du det är det begagnad förgasarmatad 2-takt som gäller, billigt inköp, törstig och skitig.

Föredrar du första alternativet kan du kolla på bl a Suzuki 4-takt som säljs billigt sidoimporterat eller Mercury Optimax 2-takt direktinsprut på 90 kusar. Bägge går att finna runt 80-90 bellabagis splitter nya. Många trygga garanterade sjömil lär du få.. Begagnat är tyvärr sällsynt men dyker det upp brukar priserna börja runt 60 lakan..

Väljer du billig, skitig och törstig 2-takt kan du finna en 90 hästare från sent 90-tal eller tidigt 2000-tal för 30 - 40 papp. Enkelt, lättmekat och oftast tillförlitligt men utan garanti. Jag föredrar Japsar före Jänkare men jag tror det är mest en smaksak. Yamahas eller Mercurys 90 hästare är nog lättast att finna..

Trevligt att se att det hålls liv i en gammal Ockelbo! Övertygad om att den är värd en ny maskin!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får bra tips ovan - kan inte ge bättre. Men däremot har jag själv haft en C18. Det var min första båt.... eller rättare sagt, min far köpte och jag körde - mycket!
Den hade en PENTA på ung 55 hk och planade upp ganska bra. Gick inte så fort man eftersom bottan är relativt platt så är den hyfsat lättdriven. Kan du så hakar du på mer än 55 hk, helt klart... men den funkar med den motorn. Däremot så ska du fundera över propellern, eftersom skrovet är lättdrivet för att vara så tungt så kanske en PROPULSE är att överväga, lätt att ändra stigning?
Lycka till och kan du lägga ut en bild sedan på båten i full fart, från sidan? Saknar den bilden....

Senast ändrad av Funkis | 13 januari 2008 | 15:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...