Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
loftis

Fiska från segelbåt, vilken utrustning?

Rekommendera Poster

Hej

Är helt grön på området och det börjar bli dags att lära sig lite om fiske när man är ute. Vad gäller när man fiskar från segelbåt ute till havs?

Vilken utrustning behöver jag o.s.v?

Skall iväg på jordenruntsegling om några år det planerat, men fiskekunskaperna hade varit kul och börja jobba på.

Hoppas verkligen att jag får seriösa svar som kan hjälpa mig nu inför vår/sommar.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med fiskeutrustning är lika svårt att besämma som i alla andra stora livsval.

Eftesom du vill ha seriösa svar, blir det inte så lätt att svara på dina frågor.

Det är du som bestämmer. Men precis som i verkliga livet är det du som skall bestämma dig. För att du skall kunna göra detta behöver du kunskap. Det är därför bra att du åtminstonde har några år på dig att att få det. Vi (jag) har hållit på sedan stenåldern med att utveckla mitt fiskeintresse och därmed vad som är nödvändig utrustning. 

I din inledning skriver du fiska från segelbåt, vilken utrustning?  För att kunna svara på frågon måste man veta vad det är du vill fånga, en haj, mört eller annat?  Du kanske vill kunna fånga både haj och mört. Då blir det svårt. Varför jag lämnar frågan öppen.

I stället frågar jag var i Sverige skall du träna på ditt fiskande.

Rent generellt (här på västkusten) använder man sig antingen av en dörj eller ett båtspö när man fiskar i havet. Sedan skall man givetvis ha en håv eller huggkrop samt prest för att bedöva fisken. Om man pirkar har man upphängara och pirk. Ifall man ex släpdörjer har man häcklor samt paravan alternativt blytyngd.

De var så mycket som jag seröst utan att veta vad du tänker fiska kunde bistå med./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Nitro för ett riktigt bra svar. Vet att min fråga var väldigt ytlig, men som sagt är extremt grön på området.

Fisket skall ju vara för att få föda till havs. Så fiske på västkusten är ju kattegat, sedan blir det ju altantfiske m.m. alltså fiske i lite djupare vatten. Jag tror nog mest på spö.

Hoppas du kan fylla i lite mer nu. Hade vart kul om denna tråden kan ge mig lite kunskap hur jag ska gå till väga i början av mitt fiske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då fortsätter vi väl lite till.

Jag anser att du skall ha både dörj och spö med dig. Dörjen kan du ha ute när du seglar. Man vet aldrig vad som hugger. Men ligger du över någon bank eller något liknande är det enklare att pirka med båtspö. På denna bör du ha en rulle av någotsånär hög kvalitet och spunnen linna. Linmängden bör ligga någonstans över 250 meter. Längden på båtspöt är personligt. Jag gillar långa och styva spön medan andra vill ha korta och mjuka. 

Nu är det ju snart båtmässa i Gbg så det är bra att känna, klämma och fråga sportfiskarna vad dom anser att du bör ha. Men gör inte det felet att du direkt börjar köpa på dig en massa utrustning. Utan ta det lugnt och gå tillbaks under några dagar så hamnar du säkert på en lagom nivå. lycka till, vi ses kanske på mässan/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen Nitro för bra svar.

Ja man får ta sig en titt på mässan och fråga lite även där.

Jag har sett att folk trålar med spön också, va tycker du om det? Fungerar det bra. Har fiskat några gånger med dörj men tycker det är lite bökigt.

Ja vi kanske ses på mässan. Ha en trevlig helg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder båtspö när jag dörjer ex makrill. När jag skrev att man dörjer med handlina så var detta mest för att inte ha så många prylar framme. Ett stö måste man passa på ett annat sätt. Hoppas vi ses på mässan/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A det är sant.

http://www.sailing-mare.com/ Ser man under resebrev lite av deras fiske, Det är sån fiske jag menar, hur man går till väga.

Jag ska ta till vara dina goda råd och lära mig efterhand. Skall vänta med att köpa något förrän jag är lite stadigare på ämnet.

Ses på mässan

Senast ändrad av loftis | 12 januari 2008 | 01:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...