Gå till innehåll
måndag 27 juli 2026
Lars_J

SXK-vimpel

Rekommendera Poster

HJe,

jag fick en SXK-vimpel i julklapp, den fyrkantiga modellen. Nu är frågan, skall jag använda den på segelbåten eller motorbåten?

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall naturligtvis ha en på varje båt, och måste du välja så använd segelbåten.

När man tittar på SXK´ s reglar för att använda våra (SXK´ s) bojar har det på vissa ställen stått som krav att man för vimpel. Tittar man på SXK´ s hemsida står det bara att man skall ha för året gällande båtmärke. http://www.sxk.se/verksamhet/bojar.asp Båtmärket får man om man registrerar båten i SXK.

Har själv två segelbåtar men har bara den övernattningsbara registrerad i SXK och för vimpeln på den. Det är den jag brukar ligga i SXK´ s bojar med.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Segelbåtar skall ha flaggan (den fyrkantiga). Motorbåtar vimpel (den trekantiga).

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det är fråga om en VIMPEL, så kan du använda den på Segelbåt som Motorbåt, men inte förståss där bak i aktern, där skall du ha den blå/gula flaggan, men på en segelbåt, i salingen (spidaren) styrbords sida, och på en motorbåt på gösstaken ! Har du inte gösstake, så i fören, fördäck på en liten pinne !

Senast ändrad av Anemos_ | 30 december 2007 | 17:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...