edvin333 0 Postad 27 December , 2007 Hej, Jag sitter med min wallas 1400 i smådelar och funderar på den grundläggande principen.Någonting är fel, den glöder inte om jag inte manuellt tvingar reläet att koppla. och bränslet kommer inte fram till brännaren. Det står i manualen att man skall hålla den röda gummiknappen intryckt i 60 sec. När jag gör detta startar bränslepumpen. Betyder det att bränslet skall pumpa fram till brännaren och sedan självsuga, eller kommer pumpen att automatiskt gå på intervall ?Skall knapptryckningen göra att tråden glöder ? eller vilket villkor skall uppfyllas för att tråden skall glöda/relät dra. Vore väldigt tacksam om någon som har erfarenhet av denna värmare skulle kunna förklara principen för hur den fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 27 December , 2007 Principen för samtliga värmare av Wallastypen är att den startas med att fläkten drar igång, bränslepumpen pumpar fram fotogen till brännaren och glödtråden värmer brännarplattan (veken). När den heta glödspiralen fått fotogenet att tända bryts strömmen till glödspiralen och bränslepumpen fortsätter att pumpa. När brännaren ska stängas av slås bränslepumpen ifrån och lågan självdör när fotogenet i veken brunnit upp. Efter en viss tid slås fläkten från. Mer eller mindre automatik finns på de olika modellerna. Några har pajat sina kretskort och gjort egen lösning vilket är ganska enkelt med några strömbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 27 December , 2007 tack så mycket för svaret... Det sitter ju ett kretskort med ett litet chip och ett relä... relät styr spänning till glödtråden,När jag tvingar reläet manuellt så glöder tråden men inte annars. Vad är det som styr relät ? Är det ström på hela vallasvärmaren eller något annat ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 27 December , 2007 Ser den så här ut? www.mikavanhala.fi/venesivut/lampparit/Wallas1600.pdf Det är en del finka pråket men kanske det finns nåt guldkorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 27 December , 2007 Jo en annan sak som den är känslig för! Spänningen får inte vara låg. Då vill den spara batteriet så den vill inte reläet dra för start kan jag tänka mig. Kan också finnas överhettningsskydd som manuellt måste återställas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 29 December , 2007 Efter lite övervägande blir lösningen så här:En brytare till ström på/low/highläge på cylinderfläkten (orginal)En brytare till bränslepumpenEn återfjädrande brytare till glöd spiralen... i framtiden kanske jag byter motorn till cylinder fläkten... fanskapet måste ju ge 50-60 dB ifrån sig... tack för hjäpen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 December , 2007 Du kan INTE köra värmaren utan fläkten och MÅSTE köra fläkten tills värmaren svalnat innan du stänger av den, annars kommer den att överhetta!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser