Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
elfanomad

Sätta igen hål i skrov

Rekommendera Poster

Tjoho

Har en liten beskrivning som visar vart min gamla ekolodsgivare satt. Jag tänkte nu sätta igen hålet men kom på att jag skulle behöva göra hål igen nästa säsong då jag ska montera toalett (hinner inte med det denna vinter tyvärr).

Frågan är...Eftersom jag inte vill plasta och göra en permanent lösning, vad kan jag göra istället? Tänkte på om man kunde sätta en dyvika eller nått?

Hoppas på lite trevliga jultips:-)

//Elfanomad

post-19763-1394235294,6053_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att hålet för toaletten kommer exakt där ekolodsgivaren sitter?

Det är inte så märkvärdigt att plasta igen ett hål efter en bottengenomförning om det är under vattenlinjen. Slipa ur minst 1;10 på bägge sidorna, plasta igen med epoxy och glasfiber från bägge sidorna, spackla och slipa jämt på utsidan. Stryk med ren epoxy. bottenmåla.

Satte igen 7 eller va det 8 hål efter gamla bottengenomförningar som några redan var igensatta med en rostfri plugg liknande en dyvika. Hade fungerat i 20 år. En av bottengenomförningarna jag satte igen flyttade jag 15 cm och tog alltså upp ett nytt hål i stället för det gamla. Den gamla placeringen tog upp ett halvt stuvutrymme som slangen var dragen.

Senast ändrad av toaen | 18 december 2007 | 17:16

post-945-1394235294,6526_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett av de tre igenplastade hålen tog jag upp så nära skotte förom som möjligt för att spara stuvutrymme.

Fram med slipmaskinen. Som julklappstipps rekomenderas - En skållhet duch efter sliparbetet.

Slövarianten - en dyvika och en tub sikaflex \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

tommy 

post-945-1394235294,7292_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipsen.. har två hål från toan som jag funderar på att plasta igen
Det är lite ångest, som att veta att man måste gå till tandläkaren.

Senast ändrad av Marrexxx | 18 december 2007 | 20:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är för och nackdelar med det mesta. Fördelen med tandläkaren att urslipningen för lagningen inte dammar så mycket - hans lipar ju med vatten och härdningen går snabbt och är inte lika kladdigt som plastning i en båt.

Nackdelen är ju priset. En pytteliten lagning kostar ett antal skortor (hos Dressman). Fast skulle man anlita proffs för att sätta igen en bottengenomföring blir väl kostnaden ungefär lika med tandläkarens.

Dessvärre har jag inga hål att sätta igen på min båt för närvarande, men jag var och lagade två hål hos tand förra Tisdagen. På Onsdagsmorgonen bet jag ut en bit på en annan tand. Det var väl för att jag inte skall slösa bort mina pengar på julreorna hos båttillbehörsaffererna - eller är det som straff för att jag skojade med tandläkarn och sa att jag behöver en tid till för att läsa ut artikeln om vikingaskepp som fanns i en tidning i väntrummet?

tommy 

Senast ändrad av toaen | 18 december 2007 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset toaen. Verkar inte vara så krångligt att sätta igen hålet och sen slå upp ett nytt där toan ska vara. Var kanske jag som hade lathets tankar med jobbet..haha.

Toaletten kommer faktiskt inte att sitta precis där och vad jag förstår så ska man kanske ha så korta avstånd som möjligt då man håller på med toainstallation, desto mer slang ju större risk med lukt... (tänkte högt).

Kan kanske passa på att laga detta hål då jag ska sätta igen 6 st skruvhål i aktern på båten. Gammal fjuttig badbrygga som ska bort och sen ska en stooooor badplattform komma på plats.

Off topic...Idag har jag slipat som fasiken efter jobbet på massa trädetaljer som renoveras. Ville bara nämna det då vi var inne på slipning & varma duschar...haha

MVh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gött att höra att det inte är några större problem med plastningen då min båt behagade rymma i en av höststormarna.

Den ligger nu och väntar på lite vårvärme så att den kan få sina två STORA hål lagade.

Ha en god jul    Chrille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...