Gå till innehåll
torsdag 04 december 2025
erikz

CQR ankare i fören

Rekommendera Poster

Hej
Jag har ett 25 kilo tungt CQR ankare i ankarbox i fören. Jag skulle gärna vilja ha det liggande framme färdigt att fälla så man slipper lyfta det i och ur ankarboxen. Nu finns en ankarrulle monterad men den är för kort för att ha ankaret i under gång. De ankarfästen jag hittat hos olika handlare verkar bara vara gjorda för ankare av breeze-typ eller mindre ankare.
Är det någon som har tips om var man kan hitta en fungerande lösning för CQR ankare av den här storleken.

/Erik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tips. Hade själv en 35 fotare med dåligt utformad för och dålig rulle, som inte hade ett hål för sprint där jag ville ha den... ( för att säkra ankaret ) Jag gick då till lokala smeden som böjde till ett fint beslag i RF efter det gamla och min grova ritning. Hade gjort en mall i plyfa också.... funkade bra! Sedan undrar jag förståss varför du har ett så stort ankare som 25 kg. Jag resonerar så här - det är lite för stort för att använda varje dag i våra skärgårdar och antagligen lite för litet för ett riktigt blåsväder? Om du ändå köper ett nytt stävbeslag kanske du ska fundera över om det ska passa ett ankare till i framtiden? Här på Maringuiden blossar då och då upp en animerad debatt om olika ankare - men jag anser att de nya konstruktionerna nog verkar vara mer effektiva än de gamla? Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...