erikz 0 Postad 13 December , 2007 HejJag har ett 25 kilo tungt CQR ankare i ankarbox i fören. Jag skulle gärna vilja ha det liggande framme färdigt att fälla så man slipper lyfta det i och ur ankarboxen. Nu finns en ankarrulle monterad men den är för kort för att ha ankaret i under gång. De ankarfästen jag hittat hos olika handlare verkar bara vara gjorda för ankare av breeze-typ eller mindre ankare.Är det någon som har tips om var man kan hitta en fungerande lösning för CQR ankare av den här storleken. /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 December , 2007 Jag har ett tips. Hade själv en 35 fotare med dåligt utformad för och dålig rulle, som inte hade ett hål för sprint där jag ville ha den... ( för att säkra ankaret ) Jag gick då till lokala smeden som böjde till ett fint beslag i RF efter det gamla och min grova ritning. Hade gjort en mall i plyfa också.... funkade bra! Sedan undrar jag förståss varför du har ett så stort ankare som 25 kg. Jag resonerar så här - det är lite för stort för att använda varje dag i våra skärgårdar och antagligen lite för litet för ett riktigt blåsväder? Om du ändå köper ett nytt stävbeslag kanske du ska fundera över om det ska passa ett ankare till i framtiden? Här på Maringuiden blossar då och då upp en animerad debatt om olika ankare - men jag anser att de nya konstruktionerna nog verkar vara mer effektiva än de gamla? Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser