Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Kronan

Bränsletank Flipper 575?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Skulle gärna vilja sätta in en fast bränsletank till min Flipper 575. Så att jag slipper allt släppande med dunkar i och ur båten nästa sommar !

 

Är det någon som har några kloka tips och idéer kring detta projekt som man bör tänka på, finns det någon tank som redan är anpassad för Flipper, var kan man i såfall hitta den ?

 

Hoppas på många tips!

 

MVH / Kronan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Jag skulle kunna fixa lite bilder på min fasta tank om det finns intresse!

 

Mvh/Dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Dennis,

 

Ursäkta mitt sena svar på ditt inlägg på min fråga angående fast bränsletank till Flipper 575, självklart är jag intresserad av hur du har löst det med  fast tank. Bilder vore kanon.

 

Tack på förhand !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Haloj!

 

Jag är ute i precis samma ärende. Fast tank till Flipper 575. Skulle gärna vilja komma över en tank, eller ritningar till en sådan?

 

Fick du något svar sedan Kronan?

 

//us_oberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är fortfarande inte löst, jag ser fram emot bilderna som kommer om några veckor !

Kanske en sommar utan att släppa dunkar fram o tillbaks.

/ Kronan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ritat en egen fast tank till 575:an nu. Verkar vara det enda sättet. Tanken är v-bottnad på 70 liter och skräddarsydd för att passa in på durken bakom fällbordet. Konstruktionen följer EN-ISO 21487:2006 och kommer att provtryckas och ce-märkas. Alla instrument är placerade på manluckan som inte har några genomgående bultar. 1,5 mm plåt, Wemagivare. Visar gärna ritningar för den intresserade. Få se när man har råd med tillverkningen bara..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lösa tillverkningskostnaden lär väl inte vara hela världen... men CE-märkningen kan ju kosta lite... Förvånad

 

Vad har du tänkt dig för givare till tankmätaren? En vanlig nivågivare lär väl inte funka för en V-formad tank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ce-märkningen utför jag själv. Jag har redan lite erfarenheter av sånt i mitt yrke. Men det är egentligen inte särskilt mycket, några viktiga papper man måste sätta ihop som visar att man tar ansvar för sin produkt. Däremot kan jag inte svetsa. Skulle antagligen bara göra illa mig om jag försökte. (särskilt inte rostfritt).

Det sitter en standard 250mm Wemagivare med flottör i tanken. Jag tror inte det skall vara några bekymmer, eftersom v-formen är såpass svag; bara 7 grader. Egentligen har tanken ett rektangulärt tvärsnitt, rundade hörn på långsidorna och med en lite knäckt v-botten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga bilder, inga ritningar !!!

Är det ingen som har monterat in en fast tank i sin Flipper 575 ???

Alla tips mottages gladligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser min tank ut. Eller rättare sagt, såhär kommer den att se ut när den är tillverkad..



Senast ändrad av us_oberg | 23 augusti 2009 | 20:22

post-10000096-1394236074,3992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit över en begagnad originaltank för 1700 spänn. Har lagt ned  det där med att konstruera själv alltså. Priset avgjorde. Hamnar väl i båten först nästa säsong men det känns mycket trevligt.

Äntligen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag satte in en 42 liters plasttank från Hjertmans i min 575:a. Utrymmet var precis lagom stort för tanken med lite stötdämpning runt omkring och alla anslutningar.

MVH / Johan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...