Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

us_oberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om us_oberg

  • Placering
    Fänrik
  1. Du har för tung motor/få hästar. En modern 60-hästare (4-takt) väger kanske som äldre 115-hästare. När båten kom (innan 4-takt var påtänkt) rekomenderades 70-hk. Med en fyrtaktere bakpå en 575a är 90hk minimum skulle jag säga. Själv har en 90 hk 2-takt på min 575a. Planingsproblem kan jag knappt stafva till.. (Hydrualstyrning är nog inte fel som sagt). /us
  2. En flipper 575 i hyffsat skick är idag värd omkring 50.000. UTAN motor. Den enklaste övernattningsbåten för 2 vuxna jag kan komma på är Ryds Camping. Men då är vi nere på 60-70 tal. För trettio papp får man en styrpulpetare från typ -91 med en ännu äldre snurra på. Om jag vore i köpartagen skulle jag vänta något år till. Priserna lär vara påväg ner på äldre plastbåtar.. us_oberg
  3. Allright, så isolering kanske ställer till med mer risker än ev. nytta då? Tänker framför allt på korrosionsrisk utvändigt samt försvårad besiktning. Jag tror jag släpper idén och installerar en vanlig vattenavskiljare på sugledningen istället, (vilket ju jag hade tänkt ändå). tack för synpunkter! mvh us_oberg
  4. Nu har jag kommit över en begagnad originaltank för 1700 spänn. Har lagt ned det där med att konstruera själv alltså. Priset avgjorde. Hamnar väl i båten först nästa säsong men det känns mycket trevligt. Äntligen!
  5. Jag skall installera en 90-liters rostfri bensintank i båten (Flipper 575). Grubblar lite på om det är bra eller dåligt att tapetsera tanken utvändigt med något skummaterial, tex skumplast eller något annat isolerande fuktbeständig isolering? Alltså: Isoleringen minskar ju temperaturskillnaderna i tanken som alltså motverkar kondensbildning invändigt, vilket man ju vill. Å andra sidan står det ju i skrifterna att fasta bränsletankar skall omgärdas med ordentlig luftspalt för att förhindra korrosion, och om jag klär tanken i skum kanske det fungerar som ett våtvarmt omslag och ökar på korrosionen utvändigt? Hur skall man tänka här? Någon som har kunskaper i ämnet? Isolera tanken eller inte, det är frågan? tack us_oberg
  6. Bensintanken skall väl förenas med batteriets minuspol, som utgör hela båtens jordpunkt..
  7. Skrapa inte. Använd PAINTSTRIPPER istället. Det är en gelé-aktig gegga som man penslar på färgen/skrovet och håller fuktig. Efter en halvitmme sådär lossnar färgen av sig själv, med lite hjälp. Mycket mycket effektivt. Säkert inte miljövänligt. Senast ändrad av us_oberg | 21 maj 2010 | 08:30
  8. Tjena, Jag skulle kolla runt lite i bygghandeln för aluminiumrör. Båtfirmor som Hjertmans, SeaSea och Watski har ju även mycket aluminium i sina kataloger. Jag rustar min 575a löpande och har också jagat reservdelar. Hittils har jag hittat originaldelar till gångjärn på ankarboxen, lanternor, relingslist och dekaler runt om. Listen är inte original förståss, men snarlik originalet på tvärsnittsmåtten. Har list över om du är intresserad kan du kolla min annons på blocket.. Har även bytt den vadderade kanten framtill på hardtopp, bygelinfästingar till kapell
  9. Såhär ser min tank ut. Eller rättare sagt, såhär kommer den att se ut när den är tillverkad.. Senast ändrad av us_oberg | 23 augusti 2009 | 20:22
  10. Hur skall man orka läsa denna VÄGG av bokstäver? Har du inte lärt dig att det finns något som heter stycke-indelning, eller nytt stycke. Var du kanske borta de lektioner när fröken talade om att man skall skriva luftigt? Det där du har skrivit, eller ja nu bara kopierat, är ju helt oläsbart... Ofattart att du lyckats trycka ut en halv novell utan att byta stycke en enda gång. Det är nästan imponerande. Mycket att säga har du tydligen, men bryr dig inte ett skvatt om hur det framställs.. /us_oberg
  11. Duger växlehusoljan från Biltema i en Yamaha-utombordare på 85 hk från 1996? En del experter säger att det är samma smörja. Originaloljorna från märkesförsäljarna har bara finare förpackning och högre pris enligt en del rykten. Jag tycker inte man skall köpa billig skit utan satsa på kvalitet eftersom det är billigast i längden. Men jag vill heller inte köpa svindyr växelhusolja på Yamaha om det nu är samma smörja som sagt... Vad säger ni? Synpunkter, erfarhenheter mottages varmt.
  12. Hej, Jag hade precis samma problem med min Flipper 575. Jag borrade först bort den trasiga stosen och gjöt sedan igen hålet med kemisk metall (du vet?). Därefter borrade jag upp ett hål i gjutmassan och monterade sedan 10mm detaljen du talar om. Epoxylim emellan förståss. Blev väldigt bra.
  13. Ce-märkningen utför jag själv. Jag har redan lite erfarenheter av sånt i mitt yrke. Men det är egentligen inte särskilt mycket, några viktiga papper man måste sätta ihop som visar att man tar ansvar för sin produkt. Däremot kan jag inte svetsa. Skulle antagligen bara göra illa mig om jag försökte. (särskilt inte rostfritt). Det sitter en standard 250mm Wemagivare med flottör i tanken. Jag tror inte det skall vara några bekymmer, eftersom v-formen är såpass svag; bara 7 grader. Egentligen har tanken ett rektangulärt tvärsnitt, rundade hörn på långsidorna och med en lite knäckt v-botten.
  14. Jag har ritat en egen fast tank till 575:an nu. Verkar vara det enda sättet. Tanken är v-bottnad på 70 liter och skräddarsydd för att passa in på durken bakom fällbordet. Konstruktionen följer EN-ISO 21487:2006 och kommer att provtryckas och ce-märkas. Alla instrument är placerade på manluckan som inte har några genomgående bultar. 1,5 mm plåt, Wemagivare. Visar gärna ritningar för den intresserade. Få se när man har råd med tillverkningen bara..?
  15. Tjena, Har du kommit närmare en lösning i tank-frågan?
×
×
  • Skapa nytt...