Gå till innehåll
måndag 20 juli 2026
forgus31

termo

Rekommendera Poster

Min värmare av Wallastyp, Thermic 2000, vilken har efter brännarrenovering gått ett antal gånger i 15 minuter efter start och gett bra värme men sen slagit ifrån. Det är en termoswitch som ska slå till för att indikera brännaren är varm till styrkortet som inte slår till av nån anledning.

Jag misstänkte detta fel då verkstan bytt brännaren och termobrytare så jag satte en manuell switch som jag slår om inom 15 minuter. Detta gick bra och värmaren gick några timmar ett par omgångar.

Nu har den ett nytt fel och det är att pumpen slår bara ett 10-tal slag men lägger sen av.

Har haft detta problem ett par gånger tidigare vilket varit oxid på kontakterna vilket avhjälpts med att klämma in ledarna på nytt i den 8-poliga kontakten som ansluter manöverpanelen i styrkortsänden. Dessvärre hjälpte det inte denna gång.

Nån som har nåt tips?

Senast ändrad av forgus31 | 29 oktober 2007 | 11:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalasmånga svar på min fråga.

Alla trodde förstås att det inte kunde vara så enkelt:

Det var underspänningsskyddet som slog ifrån. Jag har ett spänningsfall i 12V-matningen fram till värmaren.

Så det gamla tipset att starta motorn så batterierna laddas så startar värmaren kunde ha hjälpt mig att komma på att jag hade ett spänningsfall. Kopplade ihop det förrigår då värmaren gick jättebra. Då hade jag landström för att ladda. Halva sommaren gick innan jag kom på det. 

Därför är det så bra med bollplank. Kasta ur er det ni kommer på för stunde. Det kan vara rätt.

Läste i handboken att värmaren inte startar (pumpen slår ifrån eller går inte) då spänningen är under 10V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tackar så mycket Henrik. Det är en klart användbar

uppställning du gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har många gånger hört att man ska starta motorn för att värmaren ska gå igång. Då har jag alltid trott att det är glödtråden i värmaren som har fått för låg effekt pga låg spänning.

Visste inte att värmaren hade underspänningsskydd och då jag ser strömförbrukningen när värmaren startar kan jag avgöra att värmen i glödttråden är OK. Således tycker jag att det är något fel på värmaren då pumpen ganska snart lägger av. Det gör den för att underspänningsskyddet utlöses och uppstarten stoppas genom att först stänga av pumpen.

Bra med tabellen. Lätt att se vilken ledararea utan att beräkna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm

Låter konstigt.

Har du mätt vad späningen är vid värmaren är när den slår ifrån?

//Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men jag mätte när den startat och bara fläkten drog sina knappa 1 A. Då hade jag drygt 1V lägre spänning framme vid värmaren än i början av kabeln. C:a 11V. När då glödtråden belastar så får värmaren alldeles för låg spänning.

Detta innebär att har man bara fått igång eländet så går den då fläkten bara tar en femtedel av uppstartsströmmen. Så rådet med starta motorn är perfekt. Är det dock så att det beror på dåligt laddad batteribank så får den stryk förstås.

Ska byta kontakterna på vägen fram t. värmarn. En rostig sockerbit lyser som ett varningstecken på minst ett ställe.

Att elektronerna ska ha så svårt att komma dit dom ska! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

1 volt förlust vid 1 amp \Surprised\då har du definitivt problem med spänningen när värmaren skall tända med glödtråden.

Det är det bara att som du säger titta över alla anslutningar.

Ett litet tips som kan hända om kablar rör sig är att kardeler kan går av precis vid anslutningarna. Detta är väldigt vanligt om någon varit slarvig ner dem skalat kabeln\Undecided\. Ett sätt att upptäcka det är att dra i kabeln vid anslutningen.

Som du skirver så är också oxid i anslutningar vanligt. Ett sätt att undvika detta är att får tag i fett som används i telebranschen. Man täcker då hela anslutningen med det fettet. Då kommer inget syre till och således ingen oxid som bildas. Jag vet tyvär inte var man kan köpa sådant fett. Vi har det på jobbet för att testa telekablar.

Lycka till

// Henrik S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...