Helicon 0 Postad 4 Oktober , 2007 Har en volvo penta utombordare. Växelhuset är paj på den och har tänkt att skaffa en ny. Och där kommer problemet, vet inte hur många hp den ligger på. Hur vet jag hur många hp den ligger på..?? Och kan man köpa ett växelhus från en 40 hp och sätta på en 70 hp motor??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 4 Oktober , 2007 Det står ju på kåpan!!! Växelhuset passar mellan 40 och 70. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helicon 0 Postad 5 Oktober , 2007 Nepp, kåpan är överlackad och jag har försökt skrapa färgen för och hitta men hittar ej hp antalet. Antagligen har förra ägaren slipat hela kåpan innan han lackade om den!! Tack för svaret. Hoppas verkligen att det funkar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 Oktober , 2007 Försök att hitta motorns serienummer. Då kan du med hjälp av den ta reda på vilken årsmodell och styrka motorn har. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helicon 0 Postad 5 Oktober , 2007 Jo, men vad ska jag sedan göra med serie nummret. Vem vet var man kan kolla upp det?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 Oktober , 2007 Nästan alla tillverkare har sådan information på deras hemsida eller att man kan få svaret om man ringer till dem. Sedan finns det andra hemsidor som också har denna information. Här är Volvo Pentas hemsida: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/ Om du inte hittar informationen här så kan du ringa eller skicka e-post till dem. Du kommer säkert att få fram de uppgifter som du söker! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helicon 0 Postad 6 Oktober , 2007 tack :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 6 Oktober , 2007 jag vill inte vara neg, men frågan är om det är värt att laga en Pentamotor. Betänk att Penta slutade med utombordare för mer än 25 år sedan. Risken finns att prylen inte finns nya i lager, och om du kan komma över någon begagnad sä är frågan om inte den är för sllitna för att operationen ska vara lönsam att göra. För några år sedan så sa de i alla fall på båtfirman till mig att man inte ville laga/byta en växel på en Evinrude från 70-talet som jag hade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helicon 0 Postad 6 Oktober , 2007 Jo det har du ju rätt i men har hittat en likadan båtmotor som verkar vara i bra skick för 2000 kr. Så tänkte försöka laga motorn och sälja båten snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 6 Oktober , 2007 Jag vet inte varför ni har fått för er att man inte kan ha en gammal båtmotor???? Jag har en Penta 60hk runt 1973 som går som en klocka, dessutom väldigt bränslesnålt och tyst, samt en 45hk Mercury från 1963 som tar betydligt mer bränsle än Pentan men annars med perfekt gång. Mercuryn har vi haft i familjen från ny så man vet ju vad den har varit med om men ändå, jag kan garantera att iallafall Mercuryn går 10 år till, och vilken vacker gång det är på dom motorerna. De det handlar om är väl i första hand underhåll och skötsel. Nu går dom här motorerna i enbart sötvatten så det är ju aspekt i det hela, men jag har nyss köpt en Utter 510 ht med en 80hk Mercury från 1981 och den spinner som en katt den med. Vid 41 GPS-knop får man nästan ståpäls av det härliga soundet från en rak 4:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 6 Oktober , 2007 Jag vet inte varför ni har fått för er att man inte kan ha en gammal båtmotor???? Du har säkert helt rätt, Det borde gå att sköta laga och renovera äldre motorer, Faktum är ju att många av de motorer som säljs i dag är i grunden (läs blocken) väldigt gamla konstruktioner. Men saken var den att när jag skulle ha ett växelhus till en Evinrude så var det ngt. som inte fanns tillgå. Så det är nog så att svårigheten att renovera har med handlarnas vilja att sälja nytt att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 6 Oktober , 2007 Jag har även en 35hk Johnsson -83 som jag har renoverat växelhuset på, inga problem att få tag i delar. Den har förresten gått i saltvatten men nu spinner den hur fint som helst, eller, njaa,,, den har egenheten att öka och sänka varven liiiite hela tiden på full gas och det felet hittar jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 7 Oktober , 2007 Det är inte konstruktionen det är fel på. Med åldern kommer slitage på lager, packningar, ja hela motorn. Till skillnad från en blimotor går en båtmotor på konstant mycket högre varv med mycket större belastning. Du kan själv tänka dig att ligga på 5000rpm i uppförsbacke med bilen så får du en liten hint. Detta gör att allting slits extra fort och med fel service och skötsel är en gammal motor inte längre värt att läga några stora pengar på. //Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydsmannen 0 Postad 14 Juli , 2008 Angående reservdelar till gamla penta utombordare så finns det är ett jättebra ställe i Göteborg (Emilssons motor) som säljer nästan alla reservdelar du kan behöva. Har själv en 45hk penta från -79 och den går som en klocka men jag har behövt byta lite så smågrejjer och det har inte varit något problem där. Sök på Emilssons motor på google så får du fram det. MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser