Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mnpn

El for dummies, dubbla batterier.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en gammal Ryds Camping med en 55hp Yamaha 80 talare....

Använder båten mest för trolling , då med en extra 6hp utan laddning.

Jag vill installera ett extra batteri för att inte riskera att dra ur startbatteriet under långa turer utan laddning, kör ekolod dator m.m.´

Jag tänkte helt enkelt använda en manuell strömbrytare  med tre lägen 1, 2 och båda.

Kan någon beskriva hur man kopplar den till den nuvarande installationen, det finns tre plintar batt1 batt2 och feeder. samt två små ...line nånting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ställ i det nya batteriet bredvid ditt nuvadande sätt en ny kabel från det nya batterits minus pol till det gammla batteriets minus pol. ta loss pluss kabeln från ditt gammla batteri och anslut det till feeder anslutningen på strömbrytaren sätt sedan dit en kabel från batt1 på strömbrytaren till det gammla batteriets pluss pol och ta sedan yttligare en ny kabel från batt2 på strömbrytaren till det nya batteriets pluss pol. har du en huvudströmbrytare i båtan ha den isåfall avslagen undet instalationen om inte så sätt dit en sådan det är bara att klippa kabeln från feeder på strömbrytaren och sätta den där lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar vettigt. Du måste dock ha en strömbrytare med 4 lägen om du ska ha effekt av dina två batterier. Dvs 1, 2, båda och Av.

 

Har det själv och är supernöjd. Bara att veta att du alltid har ett friskt startbatteri gör båtlivet lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...