Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
Wind

Rengöring teakinredning

Rekommendera Poster

Jaha. Då är den förb.....e hösten tyvärr, här igen. Det blir ju aktuellt med rengöring av diverse saker i samband med uppläggningen. Det är ju rena djungeln att hitta något bra rengöringsmedel för teakinredningen. På många rengöringsmedel står det att de inte ska användas på trä. 

Tänket fråga om ni har några förslag på bra sätt att rengöra teakinredning både lackad och oljad teak. Har sett på någon tråd att man kan använda ättika som även skall motverkar mögel, men hur skall den blandas?

Vad kan vara bäst för att rengöra lackad respektive oljad teakinredning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är utomhus är den förmodligen inte lackad utan oljad.

Det enda du behöver göra på oljad är gulsåpa och en potatisborste (tycker jag är bäst) och sätt igång och borsta MEN endast i motsatt riktning. Altså inte med träet (fibrerna) då sabbar du och du gräver upp träet ur teaken.. Sen är det bara att olja utav h..te 

Andvänd EJ högtryck då sabbar du träet helt.

 

Om det är inombords är det förmodligen lackat.

Är det fanér eller massiv ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lackad teak både på akterdäck och i inredningen. Det finns både massiv teak och teakfanér.

 

Senast ändrad av Wind | 03 september 2007 | 21:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det lackat så tag vanligt diskmedel. såpa är ett för starkt medel, och sen på med vanlig möbelpolish om det är lackat. är det olackat så kan du använda

Pledge Teak- och Träolja från sc johnson.

 

Jag kör möbelpolish på såväl träluckor som på mina gitarrer. men som sagt ingen såpa, det torkar ut träet använd diskmedel som är fett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...