Gå till innehåll
tisdag 24 februari 2026
zipper

Mariner100 -91

Rekommendera Poster

Nån som vet något om att tappa oljan från PT, behöver nog byta både oljan för powertrimen och tilten?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedan gäller för Merc V6 i mitt fall en 1998. Jag vet inte om det funkar på din motor. Proceduren finns inte beskriven i verkstadshandboken och verkstaden kände inte till hur man skulle gå tillväga.  

PT/Tils kan tömmas nästan helt via frikopplingsventilen.

Båten måste stå på land.

Tilta upp max och spärra motorn på ett säkert sätt i detta läge.

Lossa påfyllningspluggen. (Mitt PT är trycklöst vid påfyllningen då motorn är max upptiltad.

Ta ur plunshen till frikopplingsventilen. Motorn hänger nu på spärren. Min plunch var av plast och låst med en sk. E-ring som måste tas bort inna den går att dra ur. Din är säkert också låst. Frikopplingsventilen skall ju kunna lossas under vatten när det kniper och då får den inte åka ur.

Sänk sakta ned motorn. Bort med huvud och tassar och håll i skedda den far annars ned med ett brak, det är i princip noll broms nu när frikopplongsventilen är urtagen.

Du kan pumpa lite upp och ned för att få ur det sista.  

Jag gjorde detta ensam, men jag rekommenderar av säkerhetskäl att man är två. Det var oerhört tungt att hålla i motorn mot slutet på nedvägen. Jag klarade inte att hålla i skeddan ända ned. 

Det är mycket viktigt att du inte får in skit i systemet så gör rent ordentligt runt påfyllning och frikopplingventil innan du börjar.  

Miljötips

Ta med massor av papper/trasor, uppsamlingskärl och något att stoppa oljesprutet ur hålet för urkopplingsventilen med och leda det ned i kärlet. Lägg tidningar runt motorn.

Mitt PT är nu fylld med Biltemas halvsyntetiska DXIII olja. Verkstaden körde med Statoil, men detta  är ju mera en smaksak. DXII duger oxå.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=173378

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=174321

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...