Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hans1

Tippa upp en Mercury 80hk (svettigt)

Rekommendera Poster

Vad är det för cylindrar på varsin sida om riggen på min 80hk Mercury -81?

Dom ska väl förhoppningsvis hjälpa till att tippa upp motorn men vad innehåller dom? Är det en fjäder eller gas under tryck? Går dom att öppna? Jag får ta i så det svartnar för ögonen när jag ska tippa upp motorn och jag TROR inte att den går tungt i leden/gångjärnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju väldigt konstigt, har själv en  75hk mariner ~85 som går upp hur lätt som helst...

 

Så något fel måste det nog vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjena

Jag har en likadan motor och jag har samma problem.

Enklaste lösningen men inte så billig är att montera en bracket med Powertrimcylindrar, tex CMC Pt-130.

Jag vill minnas att orginal så är cylindrarna fyllda med gas.

MVH

Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

jag tycker min 80 känns lättare att tilta upp en den gamla 40 2 cyl jag hade, 80 hus är större vikten högre men den höga vikten ligger ju upp till och därför tilltas den lätt.  sen kör jag med en 12mm stålpinne som sticks in i gångjärnet så jag behöver aldrig fälla upp motorn helt och slipper hänga ner för någon tiltspärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min Merc 75, och har kollat runt efter olika lösningar. Originalcylindrar går inte att få tag på och renovering verkar heller inte möjlig. Powertilt-lösningar är för dyra i förhållande till motorns värde. Jag punkterade helt enkelt min cylinder för att den åtminstone inte skulle jobba emot mej när jag muskeltiltar. Det är hydraulolja i under högt tryck... /Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vill inte motorn hoppa upp lätt då under drift om du saktar av fort eller när du hoppar över småskär och sten mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev det någon skillnad när du punkterade dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry.
Ja, det blev lättare att tippa upp. Den kämpar inte emot längre. Å andra sidan får man kanske hålla emot lite extra när man fäller ner så att den inte slår på tiltpinnen för hårt. Tidigare bromsade min lite åt båda håll, numera inte åt något. Jag ångrar inte att jag punkterade den, men jag kan heller inte säga att det gjorde hela situationen markant bättre. 
Mvh/Pär 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag. Man kan ju montera bort dom och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är felet avhjälpt, det VAR leden/gångjärnet som gick tungt. Någon tidigare ägare hade dragit muttrarna i sidorna pall i botten, så när jag släppte på dom så går den hur lätt som helst. Glad Cylindrarna/dämparna är just dämpare om man kör på något i vattnet, dom dämpar ingenting på nervägen men bromsar en hel del när man tiltar upp motorn, nu vet ni det.



Senast ändrad av Hans1 | 04 juni 2008 | 01:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt när folk skriver om sina erfarenheter även efter problemet är löst.

Har en likadan motor och efter att ha läst denna tråd för ett par veckor sedan skruvade jag oxå bort mina dämpare.

Men visst gör de nytta om man skulle köra på något så motorn slår upp. Kan ju fara upp med en väldig fart om inte dämparna sitter på plats. Kanske slå sönder något t.o.m.

Ska montera tillbaka mina idag för imorn ska båten i sjön Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mina är lika sega men fördelen är att motorn inte längre flyger upp när man slänger i backen

hehe :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du lägger i backen ska väl motorn låsa fast så den inte tiltar upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ingen spärr, eller någe, så den flyger upp om man kör för fort bakåt, men det behöver man ju inte, utan backa i lagom fart,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...