Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
El_jimbo

Hur vet jag att det är rätt del till min propeller?

Rekommendera Poster

Hej

 

En fråga om propeller val, är nybörjare på detta.

 

Är på väg att köpa en rostfri propeller på nätet och vill inte gå på samma mina som jag redan tidigare lyckats göra en gång. Då köpte jag en rostfri propeller till mitt alpha one drev, men det visade sig att hub och andra saker var till bravo one vilket gjorde att det inte passade då. Nu har jag hittat en propeller med rätt stigning som jag vill ha samt att jag lyckats få ett artikelnummer/serienummer på huben för att se om den passar. Men....jag har sökt som en galning på nätet och kan inte hitta någonstans där jag kan se om hub och propeller passar på alpha one drev. Propellern är en Laser II med artikel nummer: 48-16544 19P och huben heter: 835257A1.

 

Har kommit så långt att jag vet att om man skall beställa en hub med nummer 835257A1 så får man en som heter 835257Q1 istället. Men inget svar om den passar alpha drev.

 

Snälla hjälp mig någon.....

 

Mvh Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med: Hur vet du att just den storlek och stigning kommer att vara den optimala propellern för din båt/motor? Har du garantier att du får byta ut propellern om den inte är optimal för just din båt/motor?

Du bör se till att du har garantier för att du ska kunna prova propellern först så att du kan se om du gör rätt val och så att du i sådana fall kan byta till en annan propeller om det skulle behövas. En bra firma tillåter att man får byta ända tills man hittar rätt storlek/stigning helt enkelt.

 

Om du har en varvräknare på båten så ser du på bara några sekunder om propellern är den rätta eller ej. Men det förutsätter att du också känner till motorns max rekommenderade varvtal, så det bör du absolut ta reda på om du inte redan har gjort det. Det står i motorns instruktionsbok.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Roddarn,

 

Tack för snabbt svar och engagemang!

 

Jag var i kontakt med propellertrim och de räknade ut att det var 19 tums stigning som var det optimala för min båt. Dock tillhandahåller de inte den här propeller typen utan jag har hittat den obetydligt begagnad, den är bara testkörd av nuvarande ägare.

 

Varvtalet ligger något högt nu med nuvarande alupropp men Propptrim sade att det nog beror på slip i vattnet.

 

Så som det ser ut nu behöver jag bara få reda på någon som vet om det är rätt hub, hemsida eller återförsäljare för laser II propellrar.

 

Mvh Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay. Det låter då en aningen tryggare om Proppellertrim har gjort en beräkning, men vad som är viktigt att komma ihåg här är att beräkning är en sak och verklighet en helt annan! Det är mycket möjligt att deras beräkning kommer att stämma exakt även i verkligheten, men risken finns att det faktiskt inte gör det. Den risken är inte så liten som man kanske tror! Det är tvärtom ganska vanligt att den här typen av beräkningar inte stämmer helt perfekt men att man oftast bara kommer väldigt nära.

 

Hade jag betalat flera tusen för en propeller så hade jag inte nöjt mig med väldigt nära i så fall om den första propellern hade visat sig på det sättet. Näe, en stålpropeller ska vara fullständigt perfekt och inte bara nästan perfekt, för annars är poängen borta med en sådan propeller.

 

När det gäller om propellern kommer att passa till ditt drev eller inte vet jag inte, men Bossee är fantastiskt duktig på att plocka fram listor av alla dess slag. Misstänker starkt att han kommer att visa sin (som vanligt) allra bästa sida även i den här tråden. Du får nog ett bra svar ska du se! Lycka till förresten!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...