Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025
Bukis

Impellerbyte Yamaha f50

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om någon kan ge mig en relativt detaljerad beskrivning på hur man byter impeller på en Yamaha f50 från 2003? Båten körs väl cirkus 20h per säsong och körs i lite halvbräckt vatten - impellern har jag tänkt byta var 3:e säsong

Har sökt, men ej funnit :-&

mvh Bukis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver åtminstone en sprängskiss på växelhuset så du ser hur allt sitter.

Det hittar du här:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

Bäst är att du inhandlar en verkstadshandok till din Yamaha F50 (för din årsmodell). Kolla med Marinshopen, de har troligen det (kanske även på svenska).

Finns även Seloc el Clymer gör det själv handböcker för Yamaha 4-takt men de är på engelska och är inte så detaljerade som Yamahas egen verkstadshandbok för F50.

Lämpligen köper du en s k impellerkit där allt ingår som behövs för byte av impeller.

Saker du måste ha koll på innan du skrider till verket är t ex vilket läge växelföraren skall stå i innan du sänker ner växelhuset (ofta är det neutralläge som gäller på Yamaha 4-takt) och så måste du ha koll på om växelstången skall delas på nåt ställe innan du sänker ner växelhuset.

Troligen finns även gummitätningar i vattenrörets ändar som kanske kan vara klokt att byta samtidigt innan du monterar tillbaka växelhuset efter impellerbyte.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...