Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
mange86

Litet hål i skrovet

Rekommendera Poster

Jag har et litet hål i skrovet, hur ska jag gå till väga för att laga det? Ska jag använda plasandpadding? båten är utav typen selco cat tror jag. Den behöver även målas under skrovet, finns det någon stans där man kan köpa billig båtfärg? Hålet sitter allra längst ner, vet inte vad det heter. Det är både borr och ett litet krosshål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag tror att glasfiber lagning skulle funka det finns att köpa lite överallt typ ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Hur stort är ett litet hål och vilken typ av hål är det borrhål/krossskada ? Var sitter hålet ? Om du skall använda polyetser(t.ex. PasticPadding) behöver det vara ca 15 grader C under härdningen. För amatören är det oftast bättre att jobba med epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Hålet sitter allra längst ner, vet inte vad det heter. Det är både borr och ett litet krosshål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Det är nästan ommöjligt att råda dog utan att veta var hålet sitter och hur stirt det är Undersidan på båten heter botten, på insidan hetter samma område kölsvin. Nedersta delen av botten brukar kallas köl. Den vertikala delen av längst bak brukar kallas akterspegel. Kan du med hjälp av detta beskriva var hålet sitter eller ännu heldre skicka med en bild. Allmänt. Om hålet är mindre än 10 mm kan du spackla igen det är det större bör du fasa kanterna en bit ut och plasta igen det med glasfiberduk. Det som är krossat skall tas bort och ersättas med nytt. Innan du börjar plasta måste det vara absolut torrt. Epoxy är mindre känsligt än polysester. Lagning med epoxy blir starkare an polyseter. Epoxy kräver en annan typ av glasfibermatta an den som är avseed för polyester. En marinhandlare kan råda dig. Det finns mer info i Sea Seas katalog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet sitter i kölet... det är vatten i båten och det slutar aldtig att droppa, det har varit uppe hela vintern. Idag har vi blåst det med tryckluft och fick ut en del, men det är kvar vatten i den fortfarande. Jag tog en bild på hålet, men det är lite taskigt. Vi har borrat hå i den för att det ska komma in luft i den.

post-2200-1394234263,1744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarle b

du har dobbelbunn??? jeg hadde samme problemet tok ut 250 kg vått skumm av bunnen......... jeg brukte stikksag og skar ut gulvet (endel av det så jeg kom til og fikk tatt ut skummet) tilsammen 7 søppelsekker/250 kg våt skumm på en 20 foter,,,,,,,,,,,,,, tenkte jeg skulle legge i isopor og byggskum for skummet stiver opp gulvet og sikkert bunnen og....... mye jobb men nødvendig og glem ikke og tette alt utenfra og mal opp igjen med vanntett primer og evnt lakk før bunnstoff........ selv skal jeg sette bort båten til sandblåsing under så får jeg se alle skader og reparet det engang for alle dumme meg..... trodde bunnstoff var med på å tette båten under men nei.............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...