Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Wind_Rode

Hjälp med val av begagnad båt, snälla :)

Rekommendera Poster


Hej på er allihop! Jag är ny här på forumet men har läst en tid, och tänkte att nu var det dax att bli medlem oxå:)

Nu vill jag gärna be om lite tips oxå... Jag planerar att köpa en lite större båt en den lilla Snap Dragon 21:a jag har idag men vet inte riktigt vad jag ska leta efter, men jag har ju några krav/önskemål.

# Runt 30fot

# Rattstyrning. Jag gillar det av nån anledning :)

# Komfort och stabilitet före hastighet

# Skall ej vara en svårsåld uddabåt

# Hyfsat utrustad (Rullfock, landström, mm)

 

Tanken är att semestersegla med vänner och sambo, samt eventuellt en segling till Bergen ToR.

Jag är ingen jätte erfaren seglare, men lär mig varje dag :)
Jag har hört att B31 är en trevlig båt men ganska trån i sittbrunnen och lite smal/trång invändigt. I övrigt har jag sneglat lite på C&C 30E, men hittar inte så mycket info.

Vad har ni för förslag av båt som skulle kunna vara intressant för mig? Pris får vara upp till ca 300k.

 

 

 

Ps. Jag har använt sökfunktionen men ej funnit.

 

Senast ändrad av Wind_Rode | 06 augusti 2007 | 01:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig jag hittade 2 båtar som kan passa in på din beskrivning.

se länkarna!


http://www.blocket.se/vi/12544869.htm?ca=15_s





http://www.blocket.se/vi/11822611.htm?ca=15_s

Båda är välutrustade & rymliga:

Forgusen är något stabilare 6 en riktig kvalitetsbåt.

Annars vet jag att jag sett Murena , Beason 31 & Linjett 30 med rattstyrning tidigare, hittade ingen just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!
Här är en murena med rattstyrning som ligger på åland. Har själv en murena och tycker att det är perfekt båt i 30fotsklassen. Eftersom den är väldigt bred (3,2m) och har bra ståhöjd så blir den väldigt bekväm och rymlig trots att den inte är 35fot. Att den sen bara har ett lystal på 1,09 och ett djupgående 1,5m talar inte heller emot modellen. Sittbrunnen är stor och lätt att komma ner i. Har inte tänkt så mycket på om den lutar mycket då halvtonare kan seglas enkelt med bara förseglet om det blåser mycket.

 

http://www.blocket.se/vi/12752507.htm?ca=11_s
Det fanns några andra murenor på blocket men råkade bara se att denna hade ratt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!
Var och fick visning på en C&C 30E idag. Fantastiskt välhållen båt, och helt rätt storlek! Men eftersom det är min första större båt så tänker jag ta min tid och titta på fler båtar, även om jag blev duktigt sugen :)
Murena alltså, efter å ha läst om den på sailguide.com så verkar även den som ett intressant alternativ. Problemet är bara att det finns ju hur många båtar som helst där ute...
Men Murena, Scampi, B31, Beason 31, Linjett och Birdie 32 har är alltså ganska vanliga båtar om jag förstått det rätt?
En annan sak, vart vänder jag mig för att få tag i en besiktningsman inför köp, samt om ni har någon aning om vad det kostar?
 
Igen, tusen tack för svaren!
 
Mvh, Daniel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej Daniel.

 

Du kan prova den här länken http://www.batbesiktningsmannen.org/regler.htm, eller så Googla på båtbesiktning.

Jag fick en besiktning genomförd i våras, båten stod på land så ingen besiktning av motorn.

Det kostade 4 500 kr. Dyrt kanske, men om man inte kan så mycket så känns det tryggt och är väl investerade pengar.

 

/Jimmi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades få tag i Eje Wåhlstedt (sök i gula sidorna) när jag köpte båt och blev ett antal tusenlappar fattigare. Men med tanke på vilka pengar man riskerar tyckte jag det var värt det.

 

Man kan ju köpa en båt fast den har anmärkningar också, ev med prisjustering. Då är besiktningsprotokollet en perfekt lista på vad man ska fixa närmaste säsongen.

 

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B31:an är en av de vanligaste båtarna i norden i denna storleksklass. Fördelarna är komfort och bra pris och trygg att segla. De flesta är dock självbyggen så kolla upp individen lite extra.

 

Man kan göra klipp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa bra båtar i dn storleksklassen och för under 300.000 om man tittar bland lite äldre båtar.
Du har redan fått tips på flera bra båtar där Scampin är min favorit.
 
Men varför vill du ha ratt. Är det för att det ger mer känsla av storbåt och status?
Själv älskar jag rorkulten som med sin förlägning gör att jag kan sitta i skydd av sprayhooden och styra i kallt och tjurigt väder. Har funderat en del på fördelarna med rorkult nu i sommar då vi ska byta till en större båt som inte har annat än ratt.
Ser mig stå översköljd av sjö och regn i piskande blåst vid ratten utan möjlighet att ta skydd och blir riktigt sorgsen.
Skulle det gå att få båten med rorkult skulle jag inte tveka en sekund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...