Gå till innehåll
måndag 19 januari 2026
henlin431

bottenfärg till båt som tas upp på kärra

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte en liten Selcobåt för en tid sen. Ett litet hål i fören under vattenlinjen och en hel del skrap, repor och djupare repor i skrovet gör att jag nu precis skall till och spckla och göra snyggt med marinepoxi.

Jag tar alltid upp båten och förvarar den på kärra.

Min fråga är således. När jag fixat hålet och pressat in marinepoxy i hålet, tätat ordentligt, sandpapprat så det ser hyfsat jämt ut, fyllt alla småskavanker osv i skrovet. Vad för enkel bottenfärg kan jag sen köra med?

Går det med topcoat eller nån simpel billig bottenfärg?

Då båten aldrig ligger i ser jag inget nöje i att preparera med ny gelcoat eller kladda på med annat i olika lager för att det skall hålla länge. Vill egentligen bara täcka över lagningarna med någon enhetlig (svart) färg. Hittar inget på biltema, bara en grå primerfärg (?).

Vad ska jag ha? Lagningarna skall vara vattentåliga enligt marinepoxy-manualen och jag vill alltså bara täcka över så det ser okej ut.

Tar gärna emot tips. Gärna också få höra om jag tänker helt fel. Det kan vara trevligt att få veta då jag inte har nån större erfarenhet. De trådar som redan finns verkar mest behanlda båtar som ligger i för jämnan. Då förstår jag att det måste vara noggrannhet inblandat.

Det är en lågbudgetbåt även om jag siktar på att göra den fin för mindre peng.

/Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gör lagningen med epoxi kan du glöma topecoat.

Topecoat är polyestergelcoat med iblandning av vaxlösning för att gelcoaten skall härda på ytan.

Om du alltid förvarar den på båtkärra och du inte vill lägga ner pengar på den men arbete, skulle du ju kunna ta bort all bottenfärg varsamt. Laga upp alla småskador med gelcoatspacel och vattenslipa fram en fin yta på den befintliga gelcoaten. Alternativt kan du laga med gelcoatspackel, måla ett lager eller två med grundfärg tex Gelshield och avsluta det hela med önskad kulör av en tvåkomponentsfärg.

Epoxi är bra i många sammanhang, men jag tycker att det överdrivs mycket när det gäller användandet då epoxi fäster mycket bra på uthärdad pålyseter, bättre än polyester. Polester fäster däremot inte på epoxy. Däremot fäster polyester tillräckligt bra på uthärdad polyester i de flesta fall och det går att måla över med topcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...