Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
ockelbo-johan

B20 dör på lågt varv

Rekommendera Poster

Min B20 dör när den går på lågt varv vilket kan vara väldigt frustrerande vid tilläggning tex. man får köra fort på ca 1400 varv (enl. mätaren, hur vet man att den stämmer) för att sedan dra ur växeln till tomgång och glida fram till bryggan, samma problem både framåt och bakåt. När man lägger i växeln måste man med ett ryck upp på ca 1400 föra att den inte ska dö. Man kan inte låta den gå på tomgångsvarvtalet med växel i.

Låter man den stå på tomgång ett tag så sjunker dessutom varvtalet och dör till slut så jag måste ge lite gas i friläge för att slippa starta om.

 

var ska jag börja?

 

/johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svärfars flipper med b20 ville dö när den var varm på tomgång, det var kondensatorn.

Men om den sjunker på tomgång så kanske det är tjuvluft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjuvluft? tänker du på backning mellan förgasare och block? Kan det ha ett samband med att den dör på lågt varv med växel i?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, kolla tjuvluft. spraya med startgas försiktigt runt insug och förgasare å se om motorn vaknar till. kom ihåg att startgas brinner som f¤n så gör det när motorn är kall! eller är det kanske så att det är skit i nån förgasare? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ska kolla dessa grejer i helgen - tror ni att höjning av tomgångsvarvtalet kan råda bot på tjuvstoppandet när man lägger i växeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare - låter som skit i tomgångsmunstycket... Motorn ska gå utmärkt på en tomgång av ca 800 rpm, höj inte tomgången över detta eftersom det sliter hårt på drevet vid växling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du river förgasare & letar efter skit i munstycken osv kan du kolla att soppapumpen ger på soppa som den ska.

 

Ta loss bränsleslangen från förgararen och kör med startmotorn, det ska komma ordentligt med soppa.

 

OBS Se till att du stoppar slangen i en flaska eller likande när du gör testet & att koppla bort kabeln mellan tändspolen & fördelaren så motorn inte går igång.

 

/// Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...