Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
Tjadis

Konvertera Yamaha 60 hk till 70 hk?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det så att jag kan konvertera min Yamaha 60 hk till 70 hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är mycket snack om trimning och uppgradering här.

Mitt råd är sälj motorn och köp en större.

Varför tror ni att dom tillvärkar 30,40,50,60hk etc.

Om det vore så enkelt som att byta en förgasare eller ta ur en plugg eller justera gasen för att den inte ger full gas, ja listan kan göras lång.

Om det nu är så lite som skiljer sig åt kan man ju fråga sig varför priset skiljer sig så mycket mellan ex. vis 60 o 70hk.

Det är absolut inga problem att sälja din motor, Och förmodlingen inge svårare att hitta en ny på Blocket.

Det är iaf. min åsikt.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja....riktigt så enkelt som Fredrik säger är det inte. Ett exempel är Tohatsu 9,9 hk: Det är exakt samma maskin som Tohatsu 15 hk. Skillnaden är att man har monterat en klack på 9,9 hk:s gasreglag som gör att man inte kan ge full gas. Den är alltså strypt på det här sättet. Den här strypningen kan man lätt ta bort och då får man ut 15 hk ur deras 9,9 hk motor eftersom 9,9 hk egentligen är just en 15 hk. Skillnaden sitter i att det står 9,9 respektive 15 hk på motorkåpan. Att man gör på det här sättet beror på att företaget får en enda utvecklingskostnad och en enda tillverkningskostnad för två motorer! Det enda som Tohatsu behöver göra/betala extra för är att ha olika siffror på kåpan och att man monterar dit en strypning i form av en metallklack som sitter på en stag.

En mycket bra affär för firman alltså!

Okay, alla har inte denna lösning när det gäller strypningen. I synnerhet inte på lite större motorer. Vissa tillverkare har valt en betydligt mer krångligare väg att gå (ofta av rent tekniska orsaker) och en del har ingen strypning alls. Hur det är på din Yamaha vet jag inte. Men räkna med att OM den nu går att trimma eller konvertera så är det troligtvis väldigt kostsamt. På det sättet har Fredrik helt rätt för antagligen så är det i så fall bättre att sälja din nuvarande motor för att sedan köpa dig en ny. Jag gissar att det i ditt fall inte lönar sig att konvertera.

Du får helt enkelt kolla upp hur det ligger till med din motor för att vara helt säker på om det finns enkla och billiga åtgärder eller ej, men räkna inte med att det gör det.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

enl wahlborgs marina i gbg så är det bara att modifiera förgasaren

dem gör det för 800 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inte alls omöjligt att  det bara är bestyckningeni förgasaren som är annolunda.

det finns väl en annan 9.9hk  som blir en 15hk om man byter insugspackning till en 15hk   då det är mindre hål i packningen på 9.9.

ett ex är min johnson 35hk   78a´ ´   det är samma  som 25hk men det är väl nåt som skiljer i förgasaren eller nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kan du det!

Har själv en yamaha 40hk fyrtakt som idag levererar 50 kusar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...