riikonen 0 Postad 8 Juli , 2007 hm jag och min son var fiske sugna vi hadde köpt ekolod wow tänkte vi fishfinder monterad och färdig, tänkte vi no pardon för fiskarna och vi satte oss på båten åkte ut på mälaren utanför sundbyholm,sa jag till grabben kommer du ihåg vi var förra året på hjälmarn omg vilka abborrar vi drog hinkvis med pirk mm sa han denna resa glömmer han sent o smajla men nu sa han blir det andra bullar hehe tänkte jag o vi peppade varann. hur vi fick våra fiskar redan hemma innan resan mm. vi startade motorn det bara glänste om han grabben och jag vart nöjd. ja frågade han du ska vi testa ekolodet nu när vi kör lite ser vi fiskarna va vi missar hehe skrattade jag slog på den piip sa den oh kolla en jätte firre nu men vi fortsatte åka. han sa kan vi inte stanna där den visar mycke fisk jo tänkte jag det blir ju som o fiska i badkaret hemma yeah sa han han satte igång med skrytet igen vi åkte några distans så vi hadde ungefär 5-8meter vatten under oss sen piiiip piiip piiip oh sa ja fisk o massor jaa sa han vi stannar här ok tänkte ja här var det fisk som bara den. och han tog pimpeln ja tog pimpeln sen började det piiip sa det han släpte ner piiip igen ok nu ni sa han vi pimplade o pimpled o pimplade han tittade på mig och peep gjorde det hela tiden sen sa han pimpla lite mer småryck så hugger dom sa han ok peep ännu mer vi satt där ungefär 2-3timmar en aborre på 20gram och peep gjorde det hmm såg jag sen varje ryck han gjorde pep det till sa jag till han ryck inte ska kolla en grej bara då vart det tyst hm tänkte jag, grejjen kostade oss 2200 kronor ok kul o höra i allafall tänkte jag vi åkte tillbaks till land sen sa ja till han att du denna vore nog bra i hjälmarn. mm sa han försökte få han på hugget igen dock utan resultat vad gör man? han har tappat fiske suget i mälarn och vill bara åka till hjälmarn han sitter vid stranden och fiskar mört nu varje dag ja frågar han ibland om vi ska åka ut o leta fisk nää säger han får fisk här ok tänker jag och åker själv är det verkligen så dåligt fiske i mälaren tips, hur får jag fart på hanns intresse igen att åka ut o fiska med mig vi har fiskat mycke ute på mälare men dåliga resultat inge matfisk alls överskattade vi nog ekolodet? vill ha tips på bra fiske i mälaren runt västerås-eskilstuna och kvicksund området Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Juli , 2007 Puh... långt inlägg det där Kan börja med att säga att fiskeplatser där du söker kan jag inte hjälpa dig med eftersom jag inte fiskar alls i de trakterna. Däremot, ekolod/fishfinder tar TID att lära sig tolka korrekt. Till att börja med ska du bortse från fishfinder-delen (alltså dom där fisksymbolerna som tillverkarna envisas med att lägga in av ngn anledning). Dom kan vara precis vad som helst, dock sällan fisk.. tyvärr. Vad du ska använda lodet till är att hitta platser där fisken kan tänkas stå, alltså hålor och grundtoppar. Är botten platt som hemma i vardagrummet kan du nog helt glömma tanken på ett bra abborrfiske, men kan du hitta partier som skiftar i karaktären är du en bra bit på väg till ett lyckat fiske. Studera manualen ordentligt, kolla runt på nätet och prata med erfarna ekolodsanvändare för att kunna identifiera fisken dels på de bågar som större fisk bildar på lodet, dels moln med betesfisk. När du hittat bytet kommer du med stor sannolikhet även att hitta de större firrarna också. Med (mycket) träning och ett BRA ekolod kan man faktiskt se på ekolodet vilken fisk som visas. (Inte bokstavligt talat förstås, men genom erfarenhet förstå vilken fisk som beter sig hur, och på vilka djup osv). Lycka till. Fiske är en sysselsättning som kräver tålamod. Vill du ha ut det mesta av din hobby tillsammans med mindre barn bör du kanske leta reda på mindre sjöar där fisken är lättare att hitta. Nappar det mkt har även barn tålamod som små änglar även under längre dödperioder. Min 7-åring brukar vara med mig ute på allt fiske, även långtråkigt mete såsom efter karp, gös osv. Nu i veckan bärgade han ett nytt PB på gös: Drygt 3,5 kg. Och givetvis vill mycket ha mer, så jag fiskar nog inte ensam mer i år.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser