Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
rilles67

Yamarin 64 DC - Portapotti

Rekommendera Poster

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att montera och använda en portapotti i Yamarin 64 DC.

Vilket fabrikat fungerar ?

Vad kostar den ?

Användravänligt m.m.m ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Beträffande portapotti finns det så många åsikter så Du kan inte ana.

Vi har haft sådan toa i över femton år i vår Monark 670,den är väl lite bättre anpassad för att ha sådan toa. Vad Du skall ta ställning till är.

Finnes plats,gärna avskild.Är Du beredd att tömma toatanken utan att må illa.Har Du personer ombord som hellre sitter på en toastol än att gå iland och använda naturen.Tömmning av tanken får göras i hamn eller på öppen fjärd.Fodrar planering. Ny kostar ca tusenlappen.Något begagnad ca 5-6 hundra. Kolla blocket eller hör av dig till mig.Jag har en liten behändig toa nästan ny som jag säljer för 400:- Alla fabrikat fungerar i stort sätt lika bra.Lätta att använda o sköta om man använder sanitetsvätskor o passande toapapper.Min toa finnes i norra Stockholm.

Lycka till med beslutet. M.V.H  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärr helt missat detta inlägg.

I Yamarins BåtTillbehörsLista 2007 så anger de Toalett Porta Potti 335 vit som tillbehör till 64 DC. Kostnad ca 1650.

Jag köpte en sån lite billigare på en husbilsfirma och installerade den i i mittfacket bak mellan bensinfiltret och handpumpen som sitter där på min 6420. Jag höjde upp lite med liggunderlag under PP och fick den i precis lagom höjd för att uträtta behov i den utan annan åtgärd än att lyfta bänklocket.

Tog in den ikväll och tömde den och rengjorde - snabbt och lätt på ca 15 min.

Kan rekommendera att skaffa en sån - vi två klarde hela sommaren utan att tömma nån gång förrän nu på hösten.

post-22148-1394235220,5214_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som har erfarenhet av såna här PP. Hur är det egentligen att ha en halvfull sån i båten när det går lite sjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara en sommars erfarenhet.

Fungerar BRA - inga läckage - inte nu första året iallafall. :-)

Har bara kört 2 gånger i kraftig sjö med vita gäss överallt.

Få se hur det blir åren framöver när gummipackningar börjar bli gamla och stela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en Porta i våras till min DC och har endast använt den till ettan några få gånger. Om möjligt så gör man väl hellre tvåan i gästhamnar. Tycker den är enkel och praktiskt som kisspotta och akutreserv för tvåan (vilket vi aldrig behövt testa).

Vill du köpa min så går det bra för vi bytte båt nyss till en med spoltoa. Jag tror det är den modellen som passar men det går att kolla isf. DU kan få ett bra pris så slipper jag annonsera.

sahlback@telia.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...