Gäst Classe Postad 17 Mars , 2004 Vet nån varför alla bottenfärger är matta. Jag tycker det borde vara bättre om dom hade varit blanka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Bengtsson Postad 17 Mars , 2004 Det undrar jag också, Jag har aldrig sett en blank bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 3 Postad 17 Mars , 2004 Jag minns att jag i något diskussionsforum läste om någon som hade målat sin botten med helt vanlig högblank lackfärg och påstod sig ha bra resultat... Kan det ha att göra med att det inte går att få en blank yta på en färg som har tillsatser av olika bekämpningsmedel som ju bottenfärger har för att förhindra beväxning? Det är ju så, att färgytan skall avsöndra gifter, t.ex. koppar, för att inte havstulpaner och annat skall vilja kolonisera ytan och då kanske ytan måste vara matt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Postad 17 Mars , 2004 En blank yta har ännu en god egenskap som ersättning för gifterna i att det torde vara otroligt mycket lättare att skrapa loss det som lyckats fastna, jmf. som en kakelplatta. Frågan är om det tar längre tid att måla bottenfärg och skrapa varje år än hästjobbet att slipa och spackla till det blir kakelslätt. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 18 Mars , 2004 att ersätta gifterna är otänkbart. jag målade min båt med svensk laglig färg (den giftigaste) och inte fungerade den. båten är som en trädgård nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cascaruda 0 Postad 1 April , 2004 Har faktiskt provat det här med blank lackfärg. Det fungerade alldeles utomordentligt. Dessutom så vaxade jag botten också då båten var planande. Ingen beväxtning alls blev resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leffe Postad 1 April , 2004 det enklaste är att använda en jävligt gifitig färg från utlandet :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 3 Postad 5 April , 2004 Var har du båten? Sött, salt eller bräckt vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser