Gå till innehåll
onsdag 31 december 2025
Gäst Classe

Blank botten?

Rekommendera Poster

Gäst Classe

Vet nån varför alla bottenfärger är matta. Jag tycker det borde vara bättre om dom hade varit blanka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Bengtsson

Det undrar jag också, Jag har aldrig sett en blank bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns att jag i något diskussionsforum läste om någon som hade målat sin botten med helt vanlig högblank lackfärg och påstod sig ha bra resultat... Kan det ha att göra med att det inte går att få en blank yta på en färg som har tillsatser av olika bekämpningsmedel som ju bottenfärger har för att förhindra beväxning? Det är ju så, att färgytan skall avsöndra gifter, t.ex. koppar, för att inte havstulpaner och annat skall vilja kolonisera ytan och då kanske ytan måste vara matt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

En blank yta har ännu en god egenskap som ersättning för gifterna i att det torde vara otroligt mycket lättare att skrapa loss det som lyckats fastna, jmf. som en kakelplatta. Frågan är om det tar längre tid att måla bottenfärg och skrapa varje år än hästjobbet att slipa och spackla till det blir kakelslätt. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att ersätta gifterna är otänkbart. jag målade min båt med svensk laglig färg (den giftigaste) och inte fungerade den. båten är som en trädgård nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt provat det här med blank lackfärg. Det fungerade alldeles utomordentligt. Dessutom så vaxade jag botten också då båten var planande. Ingen beväxtning alls blev resultatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leffe

det enklaste är att använda en jävligt gifitig färg från utlandet :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var har du båten? Sött, salt eller bräckt vatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...