Gå till innehåll
torsdag 29 maj 2025
callon

handbok till evinrude 70hp 1976

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är på jakt efter en handbok till min Evinrude 70hp 1976 års modell. Nån som vet var man kan leta eller är det nån som har en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en exakt sån motor, med handbok. Men inte till salu. Men vill du veta nåt så fråga på. Dock har jag sett att det finns manualer på t.ex amazon.com - sök lite där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du som har samma motor. Kommer det någon skvallerstråle från din? Jag har varken hitttat nåt sånt hål eller sett någon vattenstråle. De ända hålen jag har hittat är de två i mitten där kylvatnet kommer ifrån, och från dom har kommer det inget, i alla fall inte vid tomgångskörning (Har aldrig kollat hur det ser ut när man kör)

En annan undring, vad är det för skillnad på skvallerstrålehålet och hålet där kylvattnet kommer ifrån. Hur fungerar kylningen av en uombordare helt enkelt? Är lite grön på det här med utombordare nämligen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Johnson 70 från 1979. Pilen i bilden visar pinkhålet.

post-22897-1394235125,8257_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu ska vi se ifall jag minns rätt: (jag blir gärna rättad om någon vet bättre!)

På drivaxeln, som går genom riggen sitter en impeller. Denna suger upp vatten från intaget i riggen under kavitationsplattan. (Intagen ser lite olika ut på olika motorer).

Vattnet trycks upp via kanaler till termostaten som sitter, så att säga, utanpå motorblocket. På vägen skvallrar vatten ut genom skvallerstråleröret, alltså ska det spruta ut där direkt när motorn startas eftersom det ligger före termostaten. (Vissa motorer saknar skvallerrör.)

När motorn blivit varm öppnar termostaten så att kylvattnet cirkulerar runt motorblocket för att sedan blandas med avgaserna på väg ned genom riggen igen. Vissa motorer har bara utsläpp genom propellernavet medan andra har två hål bakåt också.

Hoppas att jag fick det rätt!

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer inget vatten över vattenytan från min motor. Det sugs in under kaviationsplattan och blåses ut strax över, båda under vattenytan.

Blev helt tagen på sängen av pilen på bilden på Johnson-motorn ovan... Ska kolla i handboken, men hittar den inte nu bara för det:)

EDIT:

hittade handboken och vi verkar inte ha nåt skvallerstrålehål på vår motorn. Dessutom verkar vår motor inte spruta ut vatten förrän motorn är varm.

Så här står det ordagrant i manualen om kylningen:

The motor has a thermostatically and pressure controlled water cooling system. The water temperature is accurately controlled for best performance and long motor life. The water pump operates as a centrifugal pump at high speeds and as a positive displacement pump at low speeds. Water is taken in through inlets located on the port and starboard side of the gearcase(enligt bilderna precis under kaviationsplattan, på båda sidorna av växelhuset). After a motor is warmed up, the water is expelled through the water discharge(enligt bilderna precis ovanför kaviationsplattan, på båda sidorna av växelhuset). The temperature warning horn in the remote control will alert the operator should the motor overheat. When horn sounds, stop the motor and check the water inlet. Remove any weeds or debris that may be clogging up the inlet and restart the motor. If horn sounds, stop motor immediately. Running an overheated motor may cause serious damage.

Senast ändrad av Yadis | 28 juni 2007 | 22:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer säkert att det inte fanns på 1976 årsmodell. Har för mig att den egentligen inte fyller någon annan funktion än att man lätt ska kunna se att motorn får kylvatten, dvs att impellern (eller är det vattenpumpen funkar).

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt riktigt. Skvallerstrålen är endast till för att visa att impellern (dvs vattenpumpen) fungerar. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg sitter den före termostaten, alltså mellan impeller och själva delarna som behöver kylning. Det betyder att man inte kan lita på endast skvallerstrålen när det gäller kylning av motorn. Därför är det viktigt att köra motorn med spolmuff innan man lägger i båten så man kan se att vatten kommer ut med avgaserna vilket visar att det cirkulerar runt i motorn. Då måste man också köra motorn tills den blir varm så att termostaten öppnar.

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kanon, tror jag förstår hur det funkar nu. Känns lugnande att höra att det inte finns nån skvallerstråle på -76 års modell.

Har dessutom ochså lyckats få tag i en handbok =)

Senast ändrad av callon | 29 juni 2007 | 08:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...