Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
lewzer

Sportbåt 4 meter ca

Rekommendera Poster

Med en penta 45 hk   är det nåt som jag kan köra i havet när det inte blåser allt för mycket ?   jag står inför ett köp så kan ni please skriva vad ni tycker   jag söker annars en sportbåt som klarar rätt bra i vattnet tips annars ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du!

 

Hur stor är din max-budget för båt och motor?

Visst kan du åka ut i havet med en så lite båt och motor, men bara under förutsättningar att vädret/vågorna är gynnsammt och att du håller dig kustnära. Du måste snabbt kunna ta dig in till land om det vädret ändrar sig till det sämre och det vädrets skiftningar kan ju gå oerhört snabbt vid kusten. Om du har rådd med en lite större båt...gärna minst runt 5 m och en motor på mellan 70-90 hk så ökar di din frihet och säkerhet en aning. Men då kostar det betydligt mer. Idealet vid kusten vore en båt på minst 6 m, men då drar det iväg med pengarna. En båt på säg 5.10 m har ju dessutom mycket högre fribord än en båt på drygt 4 m och hela båten blir bra mycket säkrare och mjukare i sjön. Skillnaden mellan en båt på drygt

4 m och en på drygt 5 m är väldigt stor! Men visst....det går ju paddla kanot vid kusten också....bara man anpassar tillfällena till vädret och att man snabbt kan ta sig in till land så går det ju bra med 4 m också. Men räkna med att du då måste stanna hemma eller hålla dig väldigt nära stranden ganska så ofta då små båtar blir lite obehagliga redan vid relativt små vågor. Och vid kusten är det ju sällan platt vatten.

Frågan är som sagt vad du har för budget. Kanske finns det bättre kombinationer som du kan få för pengarna. För 80-90.000 kr kan du få en modern styrpulpetbåt/motor runt 4.65 m med en 40-50 hk motor, och för

ca. 180.000 kr så kan du få en riktigt bra styrpulpetbåt runt 5.10 m med en 70-90 hk motor.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med tidigare inlägg om att det vore bättre med större båt, min båt som är 4.2 meter går inte alls så stadigt om det är lite vågor och blåsigt, i en sjö går det men i havet borde man nog ha något större,

men visst, allting går

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 14 platt sportbåt med 45hp Penta.

 

Jag hade dock min i Vänern men är nnog ändå inget jag skulle rekommendera.

Var väldigt platt botten och lågt fribord. Behövde inte blåsa alls mycket förän båtturen blev rätt så obehaglig även inomskärs, även lätt hänt att det skvätte upp vatten i båten. Man får ju hela tiden ha koll på sjön med en sådan båt. Styra efter vågor och svall väldigt mycket. Tyckte även den var rätt svår att pricka Y-bommarna med samt att den låg under dem...

 

Nu har jag en 18 istället med lite högre kanter och V-botten. Kan bara säga att skillnaden är enorm. Lättare att köra, behöver inte tänka så väldans mycket på att båtern lättar och man drar rakt i en våg och jag kommer in i Y-bommarna utan att ramma dem.

 

En sportbåt modell mindre skulle iaf jag påstå gör sig bäst i mindre sjöar och rätt så nära kusterna så den får lite lä. Kan bli jäkligt otrevliga turer när man är en bit bort, det blåser upp och man ska ge järnet hem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu nödvändigtvis ska ut till havs så köp en båt som är avsedd för det, annars går det bra att stanna inomskärs.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...