Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025
JensJ

vad skiljer johnson 40hk och 50hk (80-tal)?

Rekommendera Poster

Jag har en Johnson 40hk -85 och en Johnson 50hk -88. Motorerna ser i princip identiska ut, men vad skiljer dem egentligen? Alltså, vad ger den andra 10hk extra?

Kan det vara något med förgasarna? Har inte synat dem i detalj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det som brukar skilja är munstyckena i förgasarna. Jag har en gammal 35 hk Evinrude som jag satte en förgasare från en nyare 40 hk på. Inte för att jag märkte någon större skillnad direkt men motorerna var identiska i övrigt och enligt en utombordarverkstad är just munstyckena det enda som skiljer.

Kanske någon vet bättre och kan rätta mig.

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar munstyckena kunna bytas med förgasarna på plats, eller måste de skruvas isär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett tag sedan jag skruvade med dessa motorer men en snabb koll i min verkstadshandbok, dock för 1.5-125 hk 1965-1972 motorer, bekräftade mitt minne av att munstyckena sitter inuti förgasarna och går mao inte att byta utan att skruva isär delar av förgasarna.

Kanske ändrades det efter -72 men det har jag lite svårt att tro. Utombordare, till skillnad från bilar, trimmas ju väldigt sällan så tillgängliga munstycken har nog inte prioriterats.

Mitt tips är att du ska försöka hitta en 50 hks reservdelsmotor som du kan plocka HELA förgasaren ifrån, det var vad jag gjorde med min 35 hk. Ring runt och kolla med serviceverkstäderna, ibland har de en container med gamla motorer!

Mvh

/Fred

Senast ändrad av Flintstone | 28 juni 2007 | 11:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det borde vara nr 6 på bilden då? Något annat också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...