Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
Groenling

Första båtturen avklarad, wow, vad roligt det var...

Rekommendera Poster

Hej allihopa,

nu var vi första gången i västkustens skärgård. en liten rapport ifall nån är intresserad....

Midsommerafton var ju inget höjdare så den planerade resan ställdes in. Men midsommerdagen var betydligt bättre.

Båten är en Galia 475 med en 50 hästers Evinrude 2-takt.

Vi trailade me dbåten till en ramp som ligger i en småbåtshamn vid Instönbro. Väldigt bra ramp, det kostar 20 SEK all lägga in båten. Får man så en bra ramp är detta de pengarna värda. Sjösättningen gick perfekt. Alla var litet nervösa, teori o praktik är ju inte detsamma. Först körde jag litet vilse i hamnen, men hittade ut så småningom. Färden gick mot Marstarnd, genom Albrektsundskanalen (vad trångt när det kommer några stora båtar...). Vi passerade Marstrand och kom ut på havet. Där vände vi (sambos önskemål, eftersom hon trodde att vågorna var för många...). Samma väg tillbacka med litet uppehåll för lunch i en vik. Det gick brå att ankra och kommer iland. Sen fortsätte färden litet längre söderut med några uppehåll för fiske (tyvärr inga makrill trots ekolod:-( ).

Sedan körde vi tillbacka till hamnen och trailade upp båten utan som helst problem (jag hittade rampen på direkten i hamnen:-) ). Sedan 5 mil hem på 45 minuter och en kall öl. Vad gott det var. Vi var helnöjda med dagen.

Nu litet tekniska fakta/ frågor:

Vi var 4 vuxna. Sträckan var ca 15M. Motorn behövde ca 10 l bränsle, men det var väldigt olika farter, kryppfart, litet max fart, litet emellan.

Som max körde vi 26 GPS-knop. Jag har inte riktigt hittat läge för tilten, så kanske finns det en eller två knop att hitta. Även fördelningen av personer var kanske inte optimal, hur skulle ni placera 4 vuxna i en styrpulpet?

Båten har självläns, när vi ankrade för att fiska och vi stod på en sidan, kom vatten in genom självlänsen. Kanske en ide att sätta en propp i hålet?

Förresten, vi har inga åror/ paddlar? Har ni?

Sedan en sak som är kanske litet svårt att beskriva:

När jag körde i ca 19/ 20 knop och lekte med tilten, hittade jag ett läge som jag var ganska nöjd med. Men plötsligt, efter några sekunder, gick båten bara snabbare och snabbare utan att jag ändrade på gåsen. Jag sänkte gasen litet för att kommer tillbacka till mina 20 knop. Varför blev det så?

Annars var det en jätte roligt dag och vi alla se fram emot nästa turen.

hälsningar sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galia 475 med en 50 hästers Evinrude 2-takt.

Även fördelningen av personer var kanske inte optimal, hur skulle ni placera 4 vuxna i en styrpulpet?

Hej,

Hur satt ni fördelade på turen?

Två bak på akterbänken antar jag.

Två framför pulpeten/vindrutan?

Borde funka.

Den dagen ni blir fem i båten kanske 3 får plats på akterbänken?

Eller så får en sätta sig i fören.

Båten har självläns, när vi ankrade för att fiska och vi stod på en sidan, kom vatten in genom självlänsen. Kanske en ide att sätta en propp i hålet?

Tja varför inte. Men glöm ej att ta ur proppen när du kommit tillbaka till bryggan. Tydligen en svag punkt på båten.

De har klagat på detta när de testat Galia 475 i svensk båtpress.

Till råga på allt har du väl två hål för självlänsen att täppa till?

Skulle egentligen varit rejäl kran som man kunde stänga länsen med. En besparingsgrej troligen. Självlänsen bygger ju på att det finns en höjdskillnad mellan durken och vattenyten så att vattnet kan rinna undan. På din båt är tydlligen avståndet inte så högt så när ni blir fler i båten sjunker den ner en bit och stillaligande rinnder det in. Försök hitta nån lösning med proppar, heslt gängbara, så du kan täppa till självlänsen när ni är många i båten. Kanske funkar med två stora korkar i sommar men i vinter kanske du kan fixa bättre lösning.

Förresten, vi har inga åror/ paddlar? Har ni?

Jo, jag har alltid med två paddlar i båten ifall att. Men blåser det lite mer så gör paddlarna varken till el från (i alla fall på min båt).

Jag har tecknat medlemskap i Sjöräddningssällskapet ifall jag får stopp och jag inte kan ta mig hem för egen maskin. Kostar ca 550 nåt sånt per år. Rekommenderas.

Sedan en sak som är kanske litet svårt att beskriva:

När jag körde i ca 19/ 20 knop och lekte med tilten, hittade jag ett läge som jag var ganska nöjd med. Men plötsligt, efter några sekunder, gick båten bara snabbare och snabbare utan att jag ändrade på gåsen. Jag sänkte gasen litet för att kommer tillbacka till mina 20 knop. Varför blev det så?

Så beter sig många båtar när det går lättare och då går den med mindre motstånd i vattnet och varvtalet kommer då att öka p g av det mindre motståndet i vattnet. Det är helt naturligt och när det händer så drar du av lite på gasen bara, lite i taget, tills du tycker den går lagom fort.

Det är kul med trailer, man kan besöka så många nya vatten - hav, insjöar, kanaler. Har också (80 km/h) trailer till min båt fast jag har båten i Vänern för det mesta.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 24 juni 2007 | 19:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej roddarn, tack för dina tips. självklart har jag två länshål :-), men vatten kom bara in på ena sidan. på vintern står båten i garaget, så då är det inget problem med propparna. jag tycker själv, att det låter som en enkelt lösning. Ang. viktfördeldning satt två personer back, kaptenen med regeringen, men sedan satt poijken fram i fören och hans tjei framför styrpulpetet.

är det bäst att två sitter längst bak och två längst fram eller i mitten, för att fa max hastighet?

förresten, var i Vänern håller du hus I närheten av Vänersborg? Jag skulle gärn aåker där också nån gång, men behöver ju en ramp :-)

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...