Patrik_ 1 Postad 24 Juni , 2007 Hej! Vi har precis desinficerat färskvattentanken på vår båt för att kunna använda den i sommar. Nu är tanken fylld och jag har lagt i behandlingstabletter enligt instruktionerna. Jag har två frågor: * Dricker ni vattnet i tanken, eller tar med dricksvatten i dunkar? * Vi ska åka bort i två veckor - mår tanken bäst av att vara fylld eller tom under den tiden? Ha en bra båtsommar! Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 24 Juni , 2007 Är du det minsta osäker på kvaliten på ditt vatten i tanken så är det vattenflaskor alt. dunkar som gäller. Har liknande problem som du och vi har färskvattnet till annat än just dricka, man behöver ju tvätta sig och diska också så nog behöver du ha vatten i tanken under din resa. Det finns säkert bra produkter som man kan använda för att få reda på vilken status ens vatten i tanken har. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juni , 2007 Vi använder vattnet i tanken till allt annat än att dricka det, kaffe, tandborstning är det ok till oxå. Fyller upp tanken och lägger i tabletter väntar ett par dagar tömmer och fyller upp igen och i med tabletter så är det användbart, men vill inte använda det som dricksvatten, det får man bära med sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 24 Juni , 2007 Hej igen! Jag var lite otydlig i min fråga - vi ska åka bort och inte använda båten på drygt två veckor . Ska jag ha tanken fylld eller tömd under den tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 24 Juni , 2007 Du skall inte behöva tömma din tank för en sådan kort tid. Och dricker du inte av vattnet så är det verkligen inget stort problem. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juni , 2007 Fylld med vatten och dectabletter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 Juni , 2007 Rent vatten kan lagras i månader i en ren tank utan att det blir förstört. Det viktiga är att tanken inte utsätts för sol eller blir onormalt varm. Inget av detta brukar vara ett problem i båten. Ett förslag annars är att ställa frågan till närmaste vattenverk t ex Stockholm Vatten. De har kunnig personal som kan svara på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 24 Juni , 2007 Tack för svaren - jag ser till att fylla tanken och ha i tabletter under utlandssemestern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser