Gå till innehåll
tisdag 14 maj 2024
Perta

Tvärstopp AQ130, 270-drev

Rekommendera Poster


Jag behöver lite hjälp, ja inte så lite, med felsökning. Har en Ockelbo DC21 med Volvo Penta AQ130c och 270-drev. Den köptes i vintras och ligger nu vid brygga, stendöd. Jag har inte haft någon inombordare tidigare och är lite vilsen i tillvaron.
Detta hände: efter inledande problem med misständande motor fick vi den att gå helt okej på tomgång. Detta efter pyssel med förgasarna (två Solex) och tändningsjustering. Jag bytte också impeller. Skulle så ta ekipaget på en liten provtur men kom inte ens ut ur hamnen då motorn lade av. När jag vred på startnyckeln hördes blott ett kort och dovt ljud från motorn, som om att startmotorn försökte men inte lyckades dra runt. När jag skruvade ur stiften och försökte dra runt motorn för hand med en skiftnyckel på remskivan/svänghjulets centralmutter var det  helt låst. Det gick att på sin höjd rucka en centimeter åt vardera hållet.
Så: vad kan det vara? Motortemperaturen var helt normal när jag körde på tomgång vid bryggan och kan väl inte ha stigit särskilt dramatiskt under min korta färd på max 50 meter. Inte heller hörde jag något konstigt ljud under den tiden. Fast en kille på bryggan tyckte sig ha hört ett kort tjutande ljud strax innan motorn lade av.
Nu vet jag inte ens om felet sitter i motorn eller drevet och vänder mig till detta forums uppenbarligen kunniga medlemmar. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista meningen lät väldigt förtroendegivande.

 

Vi får väl hjälpas åt att diagnostisera felet. Med anledning av att motorn bara kan ruckas en centimeter åt vardera hållet. Är min uppfattning att felet inte sitter i drevet. Hade det varit drevet skulle spelet med största sannorlikhet varit större. Men som sagt man kan inget säga/skriva med säkerhet.

 

Vad har då hänt? Har en kolv nypt, är det ett (eller flera) lager som skuret, har kamdrevet eller kamaxellagren skurit? Men oftast går det, trots att något lager gått baxa runt motorn. Ifall du är helt säker på att det inte går att lirka runt motor, börja med att plocka bort toppen så lär du se vad det är som är galet (en eller flera kolvar sitter fast). mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker at det låter lite konstigt om det rör sej om kolvhaveri utan att det föregåtts av missljud eller för varm motor..men inget är ju omöjligt. Om en eller flera kolvar sitter fast borde motorn vara helstum.

Då tror jag mer på kamaxeln..men är inte kedjespännaren stum? Då borde man inte kunna röra motorn 1cm åt vardera hållet, om det inte är glappet i kedjan som känns förståss. När du säger 1cm..är det remskivans rotation du syftar på då? Om det är skaftet på nyckeln du använder så behöver det inte vara mycket på vevaxeln det är frågan om. 

En annan tanke som slog mej var att stödlagret har skurit..men då borde det normalt ha skramlat en hel del innan haveritet.

Jag tycker förståss att du ska haka loss drevet och testa att drar runt innan du börjar lyfta toppen. Är det ett motor haveri måste du ändå lyfta ur motorn och då ska drevet bort.

 

mvh

Jan  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ryckdämparen som sitter mellan motor och drev. Den rasade på min AQ145A och en flisa kilade fast sig och gjorde att man inte kunde rubba motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en B18 - 20 sitter det kamdrev.

 

Jag håller med om att ryckutjämnaren kan ha rasat och en fjäder/del satt sig på tvären.

 

Hela soppan är inte rolig men jag ser med intresse fram emot att få problemlösningen. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja förståss sitter det drev..tänkte lite fel där men då borde det vara helstumt om kamen skurit.

Ryckutjämnaren låter troligt. Ser också fram emot svaret på problemet.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,kan mycket väl vara drevet,om översta lagret skurit,om du inte hittar nått,ta upp båten å ta bort drevet,då vet du var felet sitter,om motorn inte går runt,då vet du ju

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har haft liknade problem men då var det startmotorn som inte släppte från kuggkransen sedan rasade startmotorn och jag kunde inte rubba motorn.

Jag trodde hela motorn rasat men det räckte med att byta start.

Har även hört talas om det med ryckdämparn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tippar på Drevet, övre växeln, kanske för lite olja eller oljepumpen... om motorn skär brukar man kunna dra runt den ändå med våld...

 

 

Ta upp båten

Montera av drevet, rätt snabbt gjort ca 1 timme

 

Kolla om motorn går runt lätt... om den gör det är det drevet, om den inte gör det är det motorn.. då kan du avgöra var du skall undersöka vidare...

 

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...