Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Jproud

Stortriss

Rekommendera Poster


Hej lite intresserad av en stortriss. Hade tänkt att åka runt i bohuslän med den, typ orust,tjörn lysekil, fjällbacka mm. Skulle det funka med en sådan båt? Har aldrig seglat i hela mitt liv, men man måste ju prova iaf.
Har en henåjulle nu på dryga 5m och den känns ju stabil även när det blåser lite. Känns en stortriss också hyfsat stabil i lite sjö?
Tack på förhand/ Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja tänkte lika dant för en vecka sen. slängde upp 10 lopper på fredag. botten måla och sjö satte. tog 2 timmar och sen iväg. ångrar mig inte en sekund. seglade optimist när jag var liten. väldigt liten sen dess har det varit motor. men hala upp seglen i helgen som va och jag e helt såld. bästa köpet på länge och jag köper mycket. mastade på utan att veta nått men klura lite och det var inga problem. reste masten på två pers utan mast kran som jag fick reda på sen att man skulle ha. köp bare köp

post-25071-1394235111,0587_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan!

 

Som Stortrissägare sedan några år tillbaka kan jag bara hålla med föregående talare: Köp!

 

Stortrissen är nog den mest prisvärda segelbåt man kan köpa idag! För runt tio tusenlappar får du en båt du kan segla allt från dagsturer till veckoseglingar med. Vi hade en Stortriss när jag var liten och semestrade veckovis i den, två vuxna och två barn.

Den är mycket lätt att handha, ensamsegla samt perfekt att lära sig segla i! Dessutom behåller den sitt värde (om du sköter den) ifall du skulle tröttna.

 

Ett viktigt tips: Försök få tag i en båt med bomtält. Detta tillbehör är väldigt skönt att ha när man är ute lite längre tid. Man ser hela tiden annonser där folk söker bomtält till sina Stortrissar. Oftast förgäves då vi som har dem inte vill släppa dem! 8.gif\

 

Mitt tips är också att du ska försöka få tag i en MKII:a. De är lite rymligare och känns lite mer gedigna.

 

Om du bestämmer dig för en Stortriss så finns det mycket kunskap här på Stortrissklubben! Här kan du få råd om vad du ska titta på när du letar objekt samt få en massa tips om förbättringar och smarta lösningar när den är din!

 

Hoppas du köper en, du kommer inte ångra dig om du får tag i en bra!

 

Mvh

/Fred

 

 

Senast ändrad av Flintstone | 17 juni 2007 | 21:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan bara instämma, blev med Stortriss MK1 i fjol och det är då fruktansvärt kul så det är sanslöst.

 

Köp!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!Får bli en stortriss, känner mig ännu mer sugen nu. Hoppas inte det är allt för svårt att lära sig segla bara... \\\\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan

Hade samma funderingar som dig förra året. Köpa en båt och lära mig segla.

Jag köpte mig en Marieholm Seacat och är väldigt nöjd.

Ungefär samma pengar som för en stortriss.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ingen fara Johan. Stortrissen är mycket lättseglad och ruggigt stabil för att vara en så pass liten båt. Om du har läst på lite och åtminstone har någorlunda koll på den teoretiska delen av segling så kommer det att gå galant. OM du känner dig osäker under de första turerna så kör med ett segel i taget. Stortrissen seglar helt okej med bara fock eller storsegel under rätt förutsättning, dvs. blåser år rätt håll :-)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart ska du köpa. det är en perfekt båt att börja i, och sjunker inte i pris om du vill byta upp dig om ett par år. har själv lärt mig segla i stortriss på västkusten :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mig precis en Stortriss idag, har tidigare seglat med kompisar i betydligt större chartrade båtar. Detta blir min lärobåt på egen hand, är väldigt glad, men samtidigt nervös. Ett äventyr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå ämnet.. Jag har ett bomtält till min Stortriss. Det kommer att användas flitigt i sommar. Ett mycket enkelt sätt att bygga ut ruffen på.. rekomenderas som sagt och Nix, det är inte till salu ;)

 

Och GRATTIS nyblivna Stortrissägare. Det är en liten kanonbåt!!

 

 

//Larsa

 

Senast ändrad av LarsaP | 26 juni 2007 | 08:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortrissen är ett väldigt bra köp mycket båt för pengarna. har haft en stortriss i många år nu och den är aldels utmärkt. Den är ju iofs inte så stor invändigt men tar man med tält kan man segla och övernatta några stycken.

båten är hyfsat stabil men tål riktigt mycket. Jag har varit ute i 16s/m byar med bra mycket vågor en gång och för att vara en så liten båt klarade den det utmärkt. Med revade segel så gick den på fint. fast det guppar ju lite mer än i större båtar men den är väldigt sjöduglig för sin storlek och om inte annat så ska den flyta om den blir vattenfylld...

kort sagt väldigt bra båt absolut inte en snabbseglare men väldigt sjöduglig för sin storlek har mycket erfarenhet av den och jag har nog lyckats göra det mesta och den har inte tagit någon skada alls....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh vad sugen jag blev nu då. Det är en till salu här i krokarna, en MKII med bomsegel, med några smårepor i färgen men inget allvarligt. Jag seglade i Karlstads sjöscoutkår tills jag var 12 och vi flyttade till skåne (jag är 19 nu), och jag kom på häromdagen att jag saknar det till förbannelse.

En hake bara: Jag kan simma, men inte bra, och jag får panik när jag får huvet under vatten om inte jag stålsätter mig. Ingen bra kombination om man ska lära sig segla kanske.. Liksom.. Smart att välja den båtform där det är mest sannolikt att man ska hamna i vattnet vid nåt tillfälle, om man inte gillar att vara ivatten...

Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit nån stor badare men seglat sen jag var 15. Kan simma skapligt men det räcker ändå inte in till stranden.

 

Meningen är att man ska bli kvar i båten. Det är inte större risk på båten än att drulla i sjön från en kaj.

 

På båten kan du dessutom ha en sele på dig och arrangera med badstege som kan dras ner med ett snöre hängande ner till vattnet.

 

Det har du inte när du drullar i från en kaj.

 

Bästa köpet när det gäller båtar är dessa små segelbåtar med det mesta i utrustning och till en tjuondedel av nypriset. Helt fantasiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Det är alltså ingenting om man är en stor baddare....Skrattande Skojade, köp båten och se gla ut Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är klart, och en båt med viktad fenköl är det väl inte precis som att man går och kapsejsar var och varannan minut heller kanske.. :P

Då är det bara dom där 10 laxarna man behöver leta rätt på.. *titta mig omkring i mitt spartanska studentrum...* Ingen som har lust att sponsra? (Det var ett skämt...)

Sen kommer jag å andra sidan flytta till en stad, där det är rätt långt till närmsta seglingsbara sjö, sen, så det är kanske inte så genomtänkt att köpa en båt nu... Å andra sidan funderar jag på att stanna här i krokarna också, för det är rätt fint här, om man bortser från det stinkande SSAB, alla knarkare, och scenila pensionärer (inget ont om pensionärer i sig, men när dom tjatar om 50 öre i kassan på ica i 10 minuter, då börjar man tröttna)...

Nu svävade jag ut rejält, men ändå.. Kan bli så ibland.

Ha en bra kväll, det har jag haft hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade också på Stortrissar för något år sedan, men fastnade av olika skäl för en Monark 540 istället så småningom. Den är lika stor som Stortrissen, lite mer påkostad, lite långsammare i lätta vindar, lite större ruff och lite dyrare, men i stort sett samma sak.

 

Stortrissen är en mycket bra prova-på-båt för väldigt lite pengar. Jag hade nog också i första hand siktat in mig på en Mk II. Är du huvudsakligen själv, eller med en kompis skulle jag inte bekymra mig alltför mycket om det fanns ett tält med, även om det kan vara en bonus. Har du familj med något barn som ska med skulle jag prioritera tältet lite högre. Jag skulle kolla mer på hur komplett den var utrustningsmässigt. Det är ofta en orimligt liten prisskillnad mellan en välutrustad båt och en som inte är det.

 

Jag antar att du har hittat till klubbens webbsidor: http://stortriss.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...