Gå till innehåll
söndag 30 november 2025
Lotsenn

trailer ramp i Björlanda kile?

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar om någon vet i fall det finns någon trailer ramp nu i Björlanda kile Gbg.

Jag har tänkt att sjösätta i morgon.

Har sökt på grefabs hemsida men inte hittat någon info om ramper

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det fantastiskt att inte norra europas största småbåtshamn inte har en trailer ramp. Det är ta mig baske mig SKANDAL!  Jag skall prova vid jordfalls bron men det är ju hopplöst när man har plats i björlanda o ingen som kan köra bilen..... fan jag kanske får gå från björlanda tillbaks till bilen attans oxå......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju en ramp med den är blockerad av betongsuggor av nån anledning. Den är nybyggd och ser klar ut så jag förstår inte varför man inte har den öppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har varit ute för samma dilemma när det gäller sjösättning i Gbg.

GREFAB släpper inte in någon som inte är medlem i sina hamnar inte ens till båtramperna. Dock fick jag tips på MG om Hinsholmen, där finns en ramp som man kan använda.

Annars på hisingen är det som jag vet bara Nordre älv (Kornhals färja)

Kungälv (kungälvs camping) samt Björkö och Hönö som det finns ramper som man får utnyttja.

kema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog verkar det sniket att inte Göteborg som är en sån turiststad kan anvisa några sjösättningsramper för ej hamnanslutna båtturister.

Hur skulle det se ut om man jämför med bilturism. Endast medborgare i stan man besöker får parkera med husvagn eller husbil. 

Eller det kan vara så att man tycker att det räcker med en enda, den som nämnts, var det Hinsholmskilen?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller fullständigt med dig, inte ens på turistinformationen i Gbg kan dom lämna upplysningar om sjösättningsramper. Nog tycker man att staden kund ordna med detta, det måste finnas många som turistar med båten på trailer.

Visst var det Hinsholmskilen, en riktigt bra ramp dessutom. Sjösatte där inför Ostindiefararen, se bara upp med sjösättare som anser att dom har förtur bara för dom står högre upp i taxeringskalendern.smiley-cry.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Ringde grefab och fick som svar.

Den NYA rampen kommer i bruk snart. Det ska ditt en kontokortsläsare. Det kommer att kosta 250kr att sjösätta båten, även om man har båtplats där.

Beställer man sjösätning/upptagning med kran så kostar det inget.Priset ingår i båtplatsen, men använder du rampen kostar det 250 kr. Med kran måste ha beställt en tid och någon från grefab måste sköta kranen och det är gratis. Ramp, ingen tid att passa (0700-1800) ,du sköter i och upptagning och själv och det kostar = hål i huvudet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns en ramp i båthamnen vid Tumlehed. Inte långt från Björlanda kile.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det komiskt! Jag betalar gärna för en ramp men då skallpengarna gå till sjöräddningen eller nåt sånt inte till grefab (komunalt bolag)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...