Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
henkeson

Hur stor och stark elmotor behöver jag?

Rekommendera Poster

Hur stor och stark motor tror ni jag behöver till en Ryds 530 DC, som är 5.3 meter lång och väger ungefär 800 kg med 2 personer, för att vid motorhaveri ta mig hemåt med någon dryg knops fart?

Kan man översätta elmotorernas kilopond till hästkrafter?

Någon elmotortillverkare som rekommenderas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minn Kota verkar vara populära. I bifogad bild ser du vilken modell som rekommenderas beroende på båtens vikt. Säkert bra att ta till lite extra.

Dessa verkar ha bra priser: http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

...men jag tror även clas ohlson säljer dom.

 

Du kan även söka på minn kota här i forumet, finns lite inlägg om den.

 

Senast ändrad av Yadis | 31 maj 2007 | 14:50

post-21790-1394235078,5922_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

Hejsan!har köpt en Min Kota Endura 46 till Min Ryds Camping (5.65m och beräknatc:a 900kg med last).Den passar bra och är tilltagen lite i överkant.Räknar med den till lite stilla manövrar i hamn samt fiske och sedan som du - nödhälp.
Laddar batteriet med solcellspanel.
Köpte min hos:
http://www.hjertman.se
men rekommenderar en titt på denna sida-också:
http://www.navpool.se/?cid=127336


Vad gäller kilopond i hästkrafter så kan det verka krångligt,men så här är det:

En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den kraft som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilo en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt. I äldre texter har man definierat kilopond som 9,81 newton, vilket då gett en hästkraft på 735,75 watt. Den nu gällande enheten som används vid motoreffekt-normer är i kilowatt. 1 kW = 1,36 hk 1 hk = 0,74 kW :)us104

 

Senast ändrad av us104 | 31 maj 2007 | 15:20

post-15005-1394235078,6812_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Us, du måste ha den mest välutrustade ryds campingen som finns i världen, sett dina inlägg och du har det mesta:) Vore skoj o få en full utrustningslista med plus o minus för varje grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

Titta in i min sjöbod så ser du nog det mesta jag utrustat min skönhet med under tiden du putsat och skrivit hänvisningar till Ryds.

Varför inte unna damen lite prål--när det också är praktiskt.

Jag har haft några år att öva och tänka igenom vad jag behöver--så det är inte konstigt att det går undan när man väl skall ut.

Många år av samlade erfarenheter i skärgårdsliv och i båtar har lett fram till den utrustning jag köpt till Vid-Fröja.Finns inga minus - allt jag köpt har jag testat och utrustningen passar mig.

Jag använder ju båten dessutom - inte som utflyktsbåt utan som campingbåt - hela sommaren! Sticker iväg på tisdag--så sorry någon lista har jag inte tid med nu.Vi får se om jag möjligen kan skrapa ihop nå´ t när säsongen är över.

Skitnice!

:)us104 

 

P.s.

Saknar fortfarande/utvecklingsprojekt till kommande år:bl.a.VHF-radio,Riktig plotter,Radar,Trollingramp,Elektrisk drinkmixer och japansk elektrisk kortblandare (alla saker som är ett MÅSTE och som jag vet andra Ryds diggare har!)9.gif\

 

 

 

Senast ändrad av us104 | 31 maj 2007 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...