Gå till innehåll
torsdag 13 november 2025
lewzer

Efterspel

Rekommendera Poster

Har nu lagat mina hål i min plastbåt och jag undrar  om det är nåt mer jag ska lägga på  jag bli snurrig av alla topcoat o gelcoat jag fattar ingenting   topcoat är det bara nån färg eller är det nåt som jag kan strycka på där jag har lagat  som skyddar mot nånting   och behöver jag vara orolig för plastpest  är det nåt jag kan strycka på för det ??

biltema har topcoat är det nåt som jag skulle kunna strycka på sen hade dom nån primer för plast o metall som va bra mot plastpest

HJÄLP =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så märkvärdigt.

Har du lagat med polyesterplast (inte epoxi) så målar du över lagningen med topecote. Topecoat är polyesterplast, något tixotrop (tjockflytande) som är färgsatt med färgpigment och med en iblandning av ett par procent vaxlösning.

Dvs topecoat är gelcoat med iblandad vaxlösning.

Är det under vattenlinjen, så bör du ha en primer utanpå topecoaten för att bottenfärgen skall fästa.

Primern som dom rekomenderar är nog en epoxiprimer som är tätare mot vattengenomsläpp än polyesterplast.

Så i en annan tråd att du har en båt på 4,5 m. Det där med plastpest kan du ta med en nypa salt (lungt).
Västernorrland - har du din båt i en insjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Gelcoat och topcoat är samma sak, skillnaden är att man tillsatt vaxlösning i gelcoat och då byter det namn till Topcoat.

Detta gör man för att den skall ythärda, Gelcoat behöver två ytor för att härda, i en båtform härdar gelcoaten mot formen och plasten.

Topcoat härdar mot plasten och sin vaxhinna från vaxlösningen.

I biltemas topcoat t.ex har man även tillsatt mikroballonger för att få en tjockare konsistens, mer som spackel.

Primern du nämner skall vara 2-komponents epoxiprimer (ex.vis gelshield eller VC-tar2) denna skall du lägga för att hindra gelcoaten att suga vatten under sommaren som sedan kan frysa på vintern och orsaka plastpest

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...